Ännu lägre bränsleförbrukning när Stop&Start introduceras på Peugeot 3008, 5008 och Partner!

Stop&Start-teknologin, som hos Peugeot betecknas e-HDI, bidrar till att sänka bränsleförbrukningen med upp till 15% i stadstrafik. För att ytterligare förstärka märkets strävan att ständigt bidra till minskade koldioxidutsläpp introducerar Peugeot under hösten e-HDi-motorer på modellerna 3008, 5008 och Partner.

Peugeots e-HDi-teknologi är ett avancerat Stop&Start-system som innebär att det genereras el när man släpper på gasen och att motorn sätts i standby när bilen stannar, exempelvis vid trafikljus. Motorn går sedan igång automatiskt när man trycker på gasen, tack vare den energi bilen själv har genererat. Det ger förbättrade köregenskaper som märks i form av en lägre ljudnivå i kupén samt jämnare och tystare gång.

På Peugeot 3008 och 5008 återfinns teknologin i 1,6-liters HDi-motorn på 112 hk med MCP-låda, vilket ger både sänkta koldioxidutsläpp och bränsleförbrukning:

-       3008 1,6 e-HDi FAP 112 hk MCP: 122 g CO2 per km (blandad körning)

-       5008 1,6 e-HDi FAP 112 hk MCP: 127 g CO2 per km (blandad körning)

Även Partner Tepee kommer under hösten att erbjudas med e-HDi-motor, i detta fall i form av en 1,6 liters 92 hk stark motor med antingen manuell växellåda eller MCP-låda och ger ett koldioxidutsläpp på 125 g CO2 per km (blandad körning), vilket är det lägsta i sitt segment. För att komma ner i den låga utsläppsnivån har satsat mycket på att minska aerodynamiken, genom att minska luftintaget i grillen, en spoiler på bakluckan samt speciella lågenergidäck.

I Partner Skåp introduceras e-HDi under senare delen av hösten med en 90 hk stark 1,6 litersmotor, vars CO2-utsläpp hamnar på låga 123 g/km, vilket även det är lägst i sitt segmentet.

I både personbils- och transportbilsversionen av Partner har växelspaken ersatts av en annan typ av växlingsreglage, som i kombination med ”paddlarna” bakom ratten underlättar växlingen och dessutom ger ett betydligt större utrymme i kupén.

Peugeot är det enda bilmärket som erbjuder en samlad mobilitetslösning med person- och transportbilar, scooters, cyklar och en lång rad tjänster. Med 10 000 återförsäljare och verkstäder i 160 länder får Peugeots spännande mobilitetslösningar spridning över hela världen. Efter 200 års stark närvaro på marknaden är Peugeot genomsyrat av inspiration och framgång och förnyar sin design och sin visuella identitet, utvidgar sitt modellprogram och har stora internationella ambitioner för de kommande åren. Peugeot lanserade 2010 RCZ - en skräddarsydd sportcoupé, iOn – en till 100 % elektrisk bil, 408 i Kina och tre nya modeller i Latinamerika. Den nyligen lanserade familje- och tjänstebilen Peugeot 508, en rymlig miljöbil i sedan- och kombiutförande, har blivit en riktig succé. Nästa modell på marknaden är världens första dieselhybrid 3008 HYbrid4.