Citroën C4 och Citroën C4 X som hybrider.

Citroën C4 och C4 X lanseras som hybrider under 2024

Nu är det dags för Citroën att introducera den nya 48 V-hybrid-tekniken i modellerna C4 och C4 X. Under 2024 kommer de att lanseras i Sverige.

Citroën presenterade under förra året den nya hybridtekniken som ska implementeras i flera av modellerna. Först ut är SUV:en Citroën C5 Aircross och sedan följer C-segments modellerna C4 samt den större C4 X.

– Citroëns nya hybrider är ett eftertraktat komplement, både till bensinutförandet och elbilarna. Snart kommer kunder att få en hybridteknik som kombinerar lite av båda världarna, säger Casper Tönning, produktchef på Citroën Sverige.

Elmotor möter bensinmotor

Citroën C4 och C4 X Hybrid är utrustade med ett lättvikts 48 V-batteri som laddar sig själv under rätt körförhållanden. En trecylindrig 1.2 liters bensinmotor med 136 hästkrafter (100 kW), av den senaste generationen Euro 6.4, kombineras med en elmotor på 21 kW och en ny elektrisk ë-DCS6 dubbelkopplad växellåda.

– I låga hastigheter är elmotorn kapabel till att driva bilen utan bensinmotorn. Samtidigt så laddas 48 V-batteriets kapacitet på 432 Wh vid exempelvis inbromsningar. Det innebär bland annat att nästan upp till 50 procent av alla resor i urbana miljöer kan göras med endast elmotorn, säger Casper Tönning.

Minskad förbrukning i vardagen

Med en hybrid från Citroën blir förbrukningen och utsläppen lägre än motsvarande modell med bensinmotor. Den kombinerade hybridtekniken innebär främst att motorerna arbetar tillsammans medan elmotorn laddar sig själv utan att behöva anslutas till något uttag.

– Utsläpp och förbrukning kan då minskas med nästan 20 procent jämfört med motsvarande förbränningsmotor. Och bensinmotorn är dessutom kraftigt förbättrad, och försedd med turbocharger för extra effektivitet, säger Casper Tönning.

Elektrisk komfort

Citroëns hyllade komfort präglar modellerna C4 och C4 X. Klassiska Citroën Advanced Comfort-program-funktioner som den hydrauliska fjädringen, de bekväma sätena, den mjuka styrningen och den rymliga interiören är standard. Hybridtekniken möjliggör sedan ytterligare förstärkt elektrisk komfort med lägre bullernivåer, mindre förbrukning och mindre motorvibrationer vid 100 procent elektrisk körning.

– Komfort har alltid varit Citroëns signum och de nya hybriderna fortsätter självklart på samma spår. Vi ser fram emot att lite senare i år lansera dem på den svenska marknaden, avslutar Casper Tönning, produktchef på Citroën Sverige.

För ett pressmeddelande på engelska, läs mer här: https://www.media.stellantis.c...