Din Motor Roslagen tar över Peugeotförsäljningen i Norrtälje

Din Motor Roslagen tar över Peugeotförsäljningen i Norrtälje

Din Motor Roslagen är ett anrikt bilföretag i Norrtälje som servat och sålt bilar sedan 1966. Företaget har funnits i samma lokaler på Stockholmsvägen sedan 1983. Företaget är i dag ett modernt och framgångsrikt bolag som i de senaste årens vacklande konjunktur gått emot strömmen i bilhandeln och stadigt ökat sin försäljning. Nu väljer företaget en ny stark samarbetspartner i Peugeot som har ett av marknadens bredaste modellprogram med både person- och transportbilar och som ökat hela 6,5 % hittills i år på en vikande bilmarknad.

Efter noggranna analyser av marknaden väljer nu Din Motor Roslagen en ny samarbetspartner för framtiden.

– Vi är stolta att meddela att Peugeot är tillbaka i Norrtälje!  Peugeot är ett starkt, väletablerat och stadigt växande bilmärke i Sverige. Modellprogrammet är ett av marknadens bredaste och omfattar såväl person- som transportbilar, meddelar Din Motor Roslagens VD, Andreas Ländin.

Din Motor Roslagen har under en tid haft diskussion med flera biltillverkare för att finna rätt märke för framtiden. Efter att tagit del av Peugeots breda modellprogram, framtidsplaner, kommande modeller, miljö- och kvalitétsutveckling så föll valet på Peugeot.

Peugeot har en lång och fin tradition i Roslagen och det finns ett stort bestånd av Peugeotbilar att ta hand om.

– Vi är mycket glada över att ha etablerat ett nytt samarbete med en exklusiv Peugeotåterförsäljare som med starkt driv och engagemang kommer flytta fram våra positioner på en växande lokalmarknad, säger Peugeot Sveriges chef för åf-utveckling, Christian Törnblom.

Peugeot är det märke i Europa som hittills i år har det lägsta genomsnittliga koldioxidutsläppet av alla sålda bilar bland de 27 bilmärkena i Europa. Med en utsläppsnivå på 124,5 g/km ligger Peugeot en bra bit under EU:s krav på 130 gram 2015. Sänkningen på 2,1 gram CO2 i år har uppnåtts tack vare ännu effektivare dieselmotorer med mikrohybrid- samt fullhybridteknologi.

- Din Motor Roslagen har en bakgrund med försäljning och service av främst Toyota sedan 1983, där vårt största fokus varit på personbilar, men med det stundande samarbetet med Peugeot så breddar vi nu vagnparken rejält med ett av marknadens största och bästa transportbilsprogram. Med lätta transportbilar så ser vi fram emot att stärka vår position i hela Roslagen, berättar Andreas.

I början av 2013 är det invigning av nya Peugeot Norrtälje. Din Motor Roslagen tar upp försäljnings- och serviceverksamheten i de befintliga lokalerna på Stockholmsvägen. Företaget kommer fortsätta vara auktoriserad Toyota-verkstad men försäljningen av nya bilar för Toyota upphör i maj 2013. Expertkompetensen för Toyota blir kvar i huset, det är en trygghet för våra Toyota-kunder att vi fortsätter med service av Toyota. Vi har haft en tät dialog med många av våra trogna Toyota-kunder och de kunder företaget haft diskussion med är väldigt positiva till vår nya satsning.

- Norrtälje är ett starkt Peugeot-distrikt och vi ser fram emot att bredda den starka positionen inom personbilsförsäljning samt utöka med försäljning av transportbilar, säger Andreas.

Företaget har idag 11 anställda och en försäljningsvolym på 350-400 bilar per år (nytt och beg.) samt en omsättning på 55 Mkr (2011).

Bolaget drivs av VD Andreas Ländin. Genom övertagandet av Peugeotagenturen i Norrtälje räknar bolaget med att utöka sin personalstyrka främst på servicemarknadssidan i framtiden.

För mer information, kontakta:

Andreas Ländin, VD/Försäljningschef, Din Motor Roslagen andreas.landin@dinmotorroslagen.se

Christian Törnblom, Åf-utveckling, Peugeot Sverige christian.törnblom@peugeot.se

Din Motor Roslagens affärsidé är att med högsta fokusering på kundupplevelsen, köpa, sälja och sköta om Peugeotbilar,Toyotabilar och begagnade bilar. Genom våra kärnvärden Kvalité, glädje och engagemang är målet att skapa en arbetsplats som präglas av personalens gedigna intresse av att förmedla det lilla extra för våra kunder.

Peugeot är det enda bilmärket som erbjuder en samlad mobilitetslösning med person- och transportbilar, scooters, cyklar och en lång rad tjänster. Med 10 000 återförsäljare och verkstäder i 160 länder får Peugeots spännande mobilitetslösningar spridning över hela världen. Efter drygt 200 års stark närvaro på marknaden är Peugeot genomsyrat av inspiration och framgång och förnyar sin design och sin visuella identitet, utvidgar sitt modellprogram och har stora internationella ambitioner för de kommande åren. Peugeot lanserade 2011 familje- och tjänstebilen Peugeot 508 - en rymlig miljöbil i sedan- och kombiutförande - som blivit en riktig succé i hela Europa och Kina, iOn – en till 100 % elektrisk bil, 408 i Kina och tre nya modeller i Latinamerika. Årets banbrytande modeller är världens första dieselhybrid 3008 HYbrid4, 508 RXH och nya generationens småbil - Peugeot 208.