Nya DS 3 Crossback

DS 3 Crossback - en ny ikon för högteknologisk stil

Tänj gränserna till det yttersta. Nya DS 3 Crossback utmanar konventionerna och erbjuder istället avant garde. Med uppgraderade bensin- och dieselmotorer, men framför allt med en 100% elektrisk drivlina, skapar nya DS 3 Crossback möjligheter - såväl tekniskt som designmässigt. DS 3 Crossback är en bil för staden. Men också för längre färder. För dig som vill ha stil, teknologi och dynamik.

- DS 3 Crossback positionerar sig perfekt som representant för den andra generationens DS-modeller, än mer förfinad och med hög teknologi. Med DS 3 Crossback skriver DS Automobiles ett nytt kapitel i vår historia: genom elektrifiering. DS 3 Crossback E-Tense är 100 procent elektrisk, utan att på något vis kompromissa med designen och utformningen, säger Yves Bonnefont, VD för DS Automobiles.

Redan vid en första blick på nya DS 3 Crossback avslöjas den ambitiösa målsättning DS har för sin nykomling. Med en välproportionerad längd på 4.12 meter, en kraftfull profil, hög markfrigång och stora hjul råder det ingen tvekan om att detta är en kompakt SUV skapad för premiumsegmentet. Fronten domineras av den distinkta DS-grillen och vertikala pärlbands-inspirerade LED-lampor. Ser du bilen bakifrån är den högteknologiska ljussignaturen framträdande.

Kvalitet och elegans in i minsta detalj – från stort till smått - är det främsta kännetecknet för DS, vilket återspeglas i DS 3 Crossback genom bland annat:

- En perfekt proportionerad silhuett.
- Ett stort urval av kaross- och takfärger, för ökade valmöjligheter.
- Elegant utformade infällbara dörrhandtag.

Valmöjligheter i fokus
DS 3 Crossback erbjuder massvis av valmöjligheter. Tio olika karossfärger, tre olika takfärger, tio olika fälgalternativ och fem utrustningsnivåer - Montmartre, Bastille, Performance Line, Rivoli och Opera.

Interiört har DS-ingenjörerna arbetat med att skapa bästa möjliga ljudkomfort och NVH-reduktion (noise, vibration och harshness). DS 3 Crossback har givetvis den senaste tekniken så som en digital instrumentpanel, laddplatta för mobiltelefoner, Apple Carplay, head up-display och en klassledande 10.3 tum HD-pekskärm. Materialvalen är noga genomtänkta och av högsta klass, vilket exemplifieras av den exklusiva nappaläderklädseln med pärl- eller diamantformade stickningar.

100 % elektrisk
Med nya DS 3 Crossback E-Tense blir drömmen om en unik, exklusiv och väldesignad elektrisk bil verklighet. Till andra halvan av 2019 kommer DS 3 Crossback i en E-Tenseversion och kommer då att finnas med en el-drivlina med en räckvidd på över 300 kilometer (baserat på WLTP-körcykeln). Denna högpresterande drivlina kommer inte påverka det interiöra utrymmet negativt eftersom batterierna är placerade under golvet. Dessutom kommer batterierna att ha en snabbladdningsfunktion där de laddas till 80 procent på 30 minuter.

Effektiva och kraftfulla motorer
Nya DS 3 Crossback kommer även med ett flertal uppgraderade och utvecklade bensin- och dieselmotorer. Nya DS 3 Crossback lanseras med en helt ny bensinmotor i Puretech 155 hk, med 8-stegad automatisk växellåda (EAT8), samt med en Puretech 130 hk- och en Puretech 100 hk-motor. Dessa motorer är kompatibla med Euro 6.3-standards. Dessutom erbjuds nya DS 3 Crossback med dieselmotorerna BlueHDI 130 hk och BlueHDI 100 hk.

Banbrytande teknik i framkant
Med lanseringen av nya DS 3 Crossback presenterar DS även ett flertal intressanta innovationer och förarhjälpmedel som underlättar för såväl förare, som passagerare och medtrafikanter:

- DS Matrix LED Vision. En ny generation intelligenta strålkastare som tillåter föraren att alltid använda helljuset utan att blända andra trafikanter. De intelligenta strålkastarna är uppdelade i 15 sektioner och de separata sektionerna tänds och släcks automatiskt, med hjälp av information från en kamera, beroende på mötande trafik. På så vis kan föraren se mer av vägen utan att störa medtrafikanter.
- DS Drive Assist. Aktiv körassistans som, med hjälp av kamera och radar, anpassar hastighet och filhållning.
- DS Park Pilot. Parkeringsassistent som automatiskt parkerar bilen.
- DS Smart Access. Key less-system som även tillåter dig att låsa upp och starta bilen med hjälp av MyDS-appen.
- Avancerad säkerhet. DS 3 Crossback är givetvis utrustad med den senaste generationens Active Safety Break och ett antal förarhjälpmedel som ökar säkerheten för förare, passagerare och medtrafikanter.

Nya DS 3 Crossback kommer att tillverkas i franska Poissy. Modellen lanseras i Sverige i början av 2019. Mer information och ett längre pressmeddelande finns på https://int-media.dsautomobiles.com/.

Fler bilder finns att ladda ner på http://www.dscommunication-echange.com/

ANVÄNDARNAMN: DS3_CROSSBACK
LÖSENORD: 13SEPT2018

DS Automobiles är PSA-gruppens premiummärke. Märket skapades 2014 med målsättningen att producera produkter med hög kvalitet baserat på inspiration hämtad från fransk avantgarde, med hög innovationsnivå och utmanande design.