Företagets bästa Partner – nu ännu mer mångsidig!

Företagets bästa Partner – nu ännu mer mångsidig!

Med närmare 4 000 sålda Peugeot Partner Skåp, sedan lanseringen av den senaste generationen i slutet av 2008, är modellen en stor försäljningsframgång. Partner Skåp bygger på samma plattform som personbilssuccén 308 och är därför i ännu högre grad anpassad till användaren än sin föregångare. Nu får Partner Skåp nya motorer och växellådor vilket gör bilen till en ännu bättre partner för alla företag. Modellen får högre effekt, lägre förbrukning, högre lastförmåga, partikelfilter (FAP) på samtliga motorer, mikrohybridsystemet Stop&Start samt en modern och innovativ växellåda.

Den första versionen av Peugeot Partner kom redan 1995 och sedan dess har marknaden för lätta transportbilar ökat i stadig takt – PSA-koncernen (Peugeot och Citroën) är fortfarande marknadsledande i Europa! I slutet av 2008 kom alltså den nya versionen av Partner, och med den en helt ny körupplevelse vad gäller komfort och framför allt bränsleeffektivitet i förhållande till prestanda.

Med omsorg om miljön
Peugeot Partner Skåp får under hösten nya motorer som klarar Euro 5-normen, vilket innebär ett högsta tillåtna utsläpp på 5 mg partiklar per kilometer. Peugeot lanserar de nya Euro 5-motorerna på samtliga transportbilsmodeller. Storsäljaren Peugeot Partner har uppdaterats rejält. Bland nyheterna finns partikelfilter, Peugeots mikrohybridsystem Stop & Start samt den automatiserade manuella växellådan MCP. Förbättringarna minskar bland annat bilens miljöpåverkan – bränsleförbrukningen är upp till hela 19 procent lägre än tidigare motoralternativ. Dessutom har modellen högre lastförmåga.

Innovativ växellåda
Den robotiserade manuella växellådan, MCP, hjälper till att sänka bränsleförbrukningen och växlar automatiskt eller växlas med paddlarna vid ratten. Den nya lådan är sexstegad och den innovativa växelspaken är utformad som ett vred med fyra lägen. Utrymmet där växelspaken vanligtvis är placerad ger därmed passagerarna bättre plats. Tack vare avsaknaden av traditionell växelspak får det plats tre sittplatser i Partner Skåp vilket är unikt i klassen.

Alla motorer med MCP har också farthållare som standard.

Mikrohybrid Stop&Start
Den populära 90-hästars dieselmotorn har mikrohybridsystemet Stop&Start, vilket innebär att motorn stängs av vid rödljus, kökörning och i hastigheter under 20 km/h. När föraren släpper bromsen eller kopplingen startar motorn på någon millisekund och knappt utan ljud eller vibrationer då det är den 70 % starkare generatorn och inte startmotorn som drar igång motorn. Det ger 15 % lägre bränsleförbrukning i stadstrafik.

Hög säkerhet och komfort
Eftersom Peugeot Partner bygger på samma plattform som Peugeot 308 ligger både säkerhet och komfort i personbilsklass. Med samma typ av hjullager, samma låga ljudnivå och ergonomiskt förarsäte är det inte konstigt att Partner haft så stora framgångar. Bromsarna är rejält dimensionerade för att ge maximal effekt även när bilen är maxlastad. Förutom att ESP är standard ingår även den finurliga Hill Assist-funktionen som bibehåller bromstrycket i 2 sekunder när bilen står i lutning.

Prisbelönt modell
Den senaste generationens Peugeot Partner har med alla sina fördelar medfört ett flertal utmärkelser, bland annat blev modellen vald till Årets transportbil 2009 i Spanien av tidningen Transporte 3, med en jury bestående av ett antal företagare som använder transportbilar i sitt yrke. Motsvarande titel delades även ut i Slovenien samma år där juryn, bestående av både journalister och branschfolk, lyfte fram modellens ergonomiska fördelar samt dess goda köregenskaper och lastkapacitet.

Peugeot är det enda bilmärket som erbjuder en samlad mobilitetslösning med person- och transportbilar, scooters, cyklar och en lång rad tjänster. Med 10 000 återförsäljare och verkstäder i 160 länder får Peugeots spännande mobilitetslösningar spridning över hela världen. Efter 200 års stark närvaro på marknaden är Peugeot genomsyrat av inspiration och framgång och förnyar sin design och sin visuella identitet, utvidgar sitt modellprogram och har stora internationella ambitioner för de kommande åren. Peugeot lanserade 2010 RCZ - en skräddarsydd sportcoupé, iOn – en till 100 % elektrisk bil, 408 i Kina och tre nya modeller i Latinamerika. Den nyligen lanserade familje- och tjänstebilen Peugeot 508, en rymlig miljöbil i sedan- och kombiutförande, har blivit en riktig succé. Nästa modell på marknaden är världens första dieselhybrid 3008 HYbrid4.