K.W. Bruun Autoimport ny importör av Citroën

PSA-gruppen och K.W. Bruun Autoimport AB har tecknat ett avtal gällande importen av Citroën till Sverige.

- Det är glädjande att kunna presentera att vi nu tar ett helhetsansvar för importen av PSA:s samtliga varumärken. Citroën står inför flera intressanta produktlanseringar och vi ser goda möjligheter att snabbt skapa oss en framgångsrik position på den svenska marknaden, säger Tobias Pettersson, VD för K.W. Bruun Autoimport.

K.W. Bruun Autoimport AB förväntas ta över ansvaret för importen av Citroën till Sverige från den 1 januari 2020. Den danska Interdan-koncernen, där K.W. Bruun Autoimport AB ingår, har sedan tidigare ett djupgående samarbete med franska PSA-gruppen och K.W. Bruun Autoimport ansvarar redan i dag för importen av PSA-märkena Peugeot, Opel och DS till Sverige.

- Att vi tar över importörsansvaret för Citroën ger oss en starkare position på marknaden och underlättar även positioneringen av PSA:s märken i Sverige. Nu kan vi positionera Citroën, Peugeot, Opel och DS så att de snarare kompletterar än konkurrerar med varandra, säger Tobias Pettersson och fortsätter:

- Denna positionering kommer att bli mycket viktig när vi nu lanserar plug in-hybrider och elbilar på bred front, redo att möta det nya regelverk som EU inför 2020, och i större utsträckning kommer att satsa på business-to-business-försäljning.

Att K.W. Bruun Autoimport AB nu tar över ansvaret för Citroën i Sverige är ett resultat av de goda relationer som finns mellan Interdan-koncernen och PSA-gruppen och de framgångar och goda resultat som K.W. Bruun Autoimport har nått de senaste åren.

- Från vår sida är vi givetvis väldigt nöjda med att få utöka vårt nära samarbete med PSA och gemensamt växa på den svenska marknaden. Vi ser det också som ett gott betyg från PSA att vi nu ges denna möjlighet, säger Tobias Pettersson.

Formellt genomförs K.W. Bruun Autoimports övertagande av Citroën genom att teckna ett nytt importörskontrakt som förväntas gälla från och med 1 januari 2020. Citroëns huvudsäte i Sverige blir Malmö, precis som för Peugeot, Opel och DS.

K.W. Bruun Autoimport AB ingår i den danska Interdan-koncernen och ansvarar i dag för importen av PSA-märkena Peugeot, Opel och DS till Sverige.