K.W. Bruun Automotive.

K.W. Bruun förvärvar J BIL

Ett starkt återförsäljarnätverk är en viktig del av K.W. Bruun Automotives långsiktiga strategi. Som en del av det ständiga arbetet med att förstärka nätverket har K.W. Bruun ingått i ett avtal om förvärv av återförsäljaren J BIL.

– Vi på K.W. Bruun är övertygande om att ett starkt återförsäljarnätverk är en nyckel till framtida framgångar för både oss och våra samarbetspartners. Därför är det mycket glädjande att vi nu fördjupar vår relation med en framgångsrik och uppskattad återförsäljare som J BIL, säger Tobias Pettersson, Chief Commercial Officer för K.W. Bruun Automotive.

J BIL är redan i dag auktoriserad återförsäljare av K.W. Bruun-märkena Peugeot, Opel, Citroën och Mitsubishi, och finns på fyra platser i Stockholm samt tre platser i Göteborg. I och med förvärvet förstärks relationerna mellan K.W. Bruun och J BIL, med en tydlig målsättning att ytterligare öka tillgängligheten och närvaron för kunden. Överenskommelsen välkomnas av J BIL:s vd John Marnell, som fortsatt kommer vara delägare och ha den ledande positionen inom J BIL.

– Detta är en väldigt positiv affär för oss på J BIL, en affär som ger oss förutsättningar att verkligen få ut vår fulla potential. Att få en så pass stark ägare som K.W. Bruun känns väldigt bra och skapar en trygghet för J BILs långsiktiga satsning. I och med detta visar K.W. Bruun att de verkligen tror på affärsmodellen med fysiska återförsäljare och att de vill vara med att bidra till den fortsatta utvecklingen, säger John Marnell, vd och delägare för J BIL.

Förvärvet av J BIL är en del av K.W. Bruun Automotives långsiktiga strategi där ett starkt återförsäljarnätverk är en viktig pusselbit.

– Även om samhället i dag har blivit allt mer digitaliserat, är det fysiska mötet och kundkontakten fortsatt en väldigt avgörande del i många kunders beslutsprocess i samband med ett bilköp eller servicetillfälle. Därför ser vi på K.W. Bruun det som en självklar del av vår långsiktiga strategi att fortsätta vara fysiskt tillgängliga så att vi kan möta våra kunder på bästa vis, säger Tobias Pettersson.

K.W. Bruun Automotives förvärv av J BIL är föremål för godkännande av Konkurrensverket och därefter genomförs förvärvet formellt.