Peugeot 308 med ny sportig look och bränslesnåla motorer

Peugeot 308 med ny sportig look och bränslesnåla motorer

Efter tre framgångsrika år kommer nu Peugeot 308 i ny tappning och med tredje generationens Stop&Start-teknologi e-HDi. Det är den beprövade 1,6 liters dieselmotorn med e-HDi, som ger modellen imponerande låg bränsleförbrukning och ett koldioxidutsläpp på blygsamma 98 g/km.

Nya 308 premiärvisas på Genève-salongen i början av mars och lanseras i Sverige under maj månad.

Peugeot 308 har sedan lanseringen i början av 2008 betraktats som en referens i sitt segment, eftersom modellen mer än någon av Peugeots tidigare modeller, utvecklats med miljömedvetenhet i första rummet. Vid utvecklingen av 308 ville man säkerställa den höga kvaliteten, varför man lät testköra bilen 3 000 000 km innan lanseringen. Resultatet är en bilmodell som står för en utmärkt väghållning och dokumenterat bra driftssäkerhet.

Peugeot kan nu se tillbaka på tre framgångsrika år, med en rad utmärkelser för allt ifrån körglädje och dynamik, till miljömedvetenhet i fråga om materialval och teknikutveckling samt inte minst utnämningen till Årets Familjebil 2008 (Tidningen Motorföraren) och Teknikens Världs Stora Bilpris 2009.

Peugeot 308 är märkets stora volymmodell och har sålts i totalt 870 000 exemplar i världen, varav över 9 000 i Sverige.

Nu har det blivit dags för Peugeot 308 att få ett ansiktslyft, vilket går igen i alla tre karossformerna; 5-dörrars halvkombi, kombimodellen 308 SW, samt cabriolet-modellen CC. Den uppdaterade designen på 308 har tagit intryck av Peugeots nya formspråk som först visades i Peugeot SR1. Några intryck är bland annat i detaljer som relaterar till traditionella premium-modeller på marknaden, som t ex LED-belysning och materialval inne i bilen.

Design
De mest framträdande detaljerna i nya Peugeot 308 är ett mer utpräglat frontparti och sportigare linjer över lag. För att ge utrymme åt nya 308:ans atletiska form har man lyft fram kylargrillens eleganta utformning, medan luftintaget och stötfångaren har reducerats i storlek. Den lägre stötfångaren är försedd med nya positionsljus med LED-lampor i boomerangform som gör att bilen ser bredare ut och verkligen utmärker sig på vägen.

Motorhuvens främre del har fått en ny form, för att smälta bättre in i den flytande kylargrillen, och märkets typiska lejon-emblem har uppdaterats enligt Peugeots nya formspråk och återfinns i den v-formade krominfattningen med blanksvart fond. Frontpartiet är djärvare i sin framtoning och förstärks av strålkastarnas nya utseende med kurvljusfunktion, och som ger nya Peugeot 308 dess karaktär.

Bakpartiet har behållit sin omslutande form och ger modellen ett sportigt intryck, vilket förstärks ytterligare av de moderna bakljusen med LED-teknologi samt kromlisten som placerats under märkesemblemet, som ger mer balans till 308:ans bakre karossparti.

Ny teknologi med omsorg om miljön
Ett av huvudmålen när man utvecklade nya Peugeot 308 var att ytterligare sänka koldioxidutsläppen. För att möjliggöra det har man tagit alla faktorer i beaktande för att skapa en bilmodell som på bästa möjliga sätt bidrar till sänkt bränsleförbrukning och sänkta utsläpp, vilket har gett följande resultat:

- Varje tillverkad bil väger 25 kg mindre än tidigare 308-modeller
- Nya 16 tums hjul med minimalt rullmotstånd
- Förbättrad servostyrning
- Luftmotståndskoefficient (Cx) på 0,28, vilket är lägst i segmentet
- Microhybridteknologi e-HDi
- 98 gram CO2 /km för 1,6-liters e-HDi-motorn med 112 hk och automatiserad manuell växellåda.

Microhybrid-teknologin e-HDi, som är tredje generationens Stop&Start-system, innebär att motorn stängs av vid rödljus eller kökörning. Istället för att startmotorn startar bilen igen är det generatorn på modeller med e-HDi. Den är 70 procent starkare än vanligt, vilket ger en snabbare, tystare och mjukare start av motorn.

Denna teknologi bidrar också till;

- 15% lägre bränsleförbrukning i stadstrafik
- 40% snabbare återstart av motorn än tidigare generationer av Stop&Start-teknologin

Peugeot är det enda bilmärket som erbjuder en samlad mobilitetslösning med person- och transportbilar, scooters, cyklar och en lång rad tjänster. Med 10 000 återförsäljare och verkstäder i 160 länder får Peugeots spännande mobilitetslösningar spridning över hela världen. Efter 200 års stark närvaro på marknaden är Peugeot genomsyrat av inspiration och framgång och förnyar sin design och sin visuella identitet, utvidgar sitt modellprogram och har stora internationella ambitioner för de kommande åren. Peugeot har nyligen lanserat RCZ - en skräddarsydd sportcoupé, iOn – en till 100 % elektrisk bil, 408 i Kina och tre nya modeller i Latinamerika. Nästa modell på marknaden under 2011 är familje- och tjänstebilen Peugeot 508 – en rymlig miljöbil i sedan- och kombiutförande.