Nya Citroën ë-SpaceTourer.

Nya Citroën ë-SpaceTourer – stilren komfort och lounge-känsla för företag

Nu har Citroën presenterat nya Citroën ë-SpaceTourer. Ny uppdaterad design enligt bilmärkets nya designspråk, mer uppkoppling och teknik – Citroëns nya elektriska MPV-modell kommer att lanseras i Sverige under 2024.

Som en pionjär inom MPV-segmentet är det dags för Citroën att presentera nästa generation ë-SpaceTourer. Med ny teknik, design och större möjligheter för uppkoppling erbjuder nya Citroën ë-SpaceTourer plats för upp till nio personer och en klassledande rymlighet med 100 % elektrisk drift.

– Citroën fortsätter att leda vägen med elektrisk komfort och det är extra tydligt med de nya passagerarmodellerna. Nya Citroën ë-SpaceTourer är en elektrisk minibuss, perfekt för transport- och taxiföretag där upp till nio personer åker med hyllad Citroën-komfort, säger Martin Ling, Brand Manager, Citroën Sverige.

Modern design och invändig komfort

Citroën presenterade förra året sin nya logotyp som inledde starten på bilmärkets nya designspråk. Nya Citroën ë-SpaceTourer har fått en uppdaterad design enligt den nya märkesidentiteten. Fronten har designats med en ny grill som inkorporerar Citroëns nya emblem.

De främre strålkastarna har formats efter Citroëns nya ljussignatur. Karaktäriserade av en vertikal linje och två horisontella gör det modellen direkt igenkännbar som en ny Citroën. De nya 17-tumshjulen har fått en mer distinkt design.

Invändigt erbjuder nya förarmiljön en stilren design och stor funktionalitet med en 10-tumspekskärm som ger smidig åtkomst till alla förarfunktioner och infotainmentsystemet My Citroën Play. Även smidig trådlös laddning av smartphones finns tillgänglig för både förare och passagerare.

Mångsidig och anpassningsbar

Nya Citroën ë-SpaceTourer är mycket anpassningsbar och erbjuds i två längder –4,98 meter och 5,33 meter. Höjden på 1,9 meter göra att modellen enkelt kommer ned i alla parkeringshus och är smidig även inne i trängre städer.

För företag eller privatpersoner som behöver olika lösningar för att få plats med många människor, erbjuder nya Citroën e-SpaceTourer flera invändiga alternativ som gör att från fem och upp till nio personer kan få plats. Specifika lounge-business-utförande finns också tillgängliga där till exempel sätena kan vändas mot varandra för gott arbetsutrymme.

Skjutdörrarna är elektriska för att göra det ännu lättare att ta sig in och ut ur kupén, och även handsfree funktion finns tillgänglig ,samt möjligheten att öppna enbart fönstret i bakluckan om lastning endast behöver ske den vägen.

Elektrisk mobilitet för företag

Nya Citroën ë-SpaceTourer erbjuder en elektrisk drift som är perfekt för taxin i staden eller till flygplatsen, samt för den aktiva familjen som har behov av plats. Elmotorn erbjuder 100 kW (136 hästkrafter) tillsammans med ett batteri på antingen 50 kWh eller 75 kWh, vilket erbjuder upp till 224 respektive 350 kilometer räckvidd.

Nya Citroën ë-SpaceTourer är utrustad med en 11 kW-ombordladdare som standard och genom en 11 kWh laddbox kan det lilla batteriet laddas på 4 timmar och 50 minuter, och det stora på 7 timmar och 30 minuter. Via en offentlig snabbladdningsstation som klarar upp till 100 kW tar det cirka 38 eller 45 minuter att ladda det lilla respektive stora batteriet från 0 till 80 %.

Nya Citroën ë-SpaceTourer kommer att lanseras i Sverige under 2024. För ett längre pressmeddelande på engelska, läs mer här: https://www.media.stellantis.c...