Nya Mitsubishi Colt.

Nya Mitsubishi Colt – då kommer den till Europa

- Mitsubishi Motors återvänder till Europas B-segment med nya Colt.

- Nästa steg i B-segmentet efter lanseringen av nya Mitsubishi ASX.

- Nya Mitsubishi Colt är utvecklad för Europa och utrustad med den senaste tekniken samt drivlinorna, inklusive som hybrid.

I dag bekräftade Mitsubishi Motors Europa att nya Mitsubishi Colt kommer att presenteras för världen den 8 juni och vara redo för försäljning till hösten. Nya Mitsubishis Colt är utvecklad för den europeiska marknaden och med den senaste tekniken. Tillsammans med Mitsubishis nya B-SUV ASX kommer modellen att fullfölja Mitsubishis breda utbud i B-segmentet.

Succén återvänder till Europa

Colt presenterades för första gången på 60-talet och har sedan dess blivit en av Mitsubishis mest populära bilar över hela världen, framför alt i Europa. Den senaste generation sålde över 400 000 enheter mellan 2004 och 2014.

– Nya Mitsubishi Colt kommer att bli den andra modellen som vi lanserar i år efter nya Mitsubishi ASX. Nästa år tar vi ytterligare ett steg med nya Mitsubishi Outlander. Jag är mycket glad över att ta Mitsubishi tillbaka till kärnan av Europas B-segment och erbjuda våra kunder en riktigt konkurrenskraftig modell värd namnet Colt, sa Frank Krol, vd för Mitsubishi Motors Europa, i ett uttalande.

Kraftfulla drivlinor

Nya Mitsubishi Colt kommer att erbjuda en rad olika drivlinor som möter kraven från segmentet där bensin och hybrider står för omkring 80 procent av försäljningen.

Instegsmotorn kommer att vara en trecylindrig 1.0 liter bensinmotor som genererar en kraft på 49 kW, och som kombineras med en femväxlad manuell växellåda. För kunder som söker mer kraft kommer nya Mitsubishi Colt också att vara tillgänglig med en trecylindrig 1.0 liter, 67 kW och turboladdad bensinmotor, med en sexväxlad manuell växellåda. För maximal prestanda erbjuds också en effektiv hybrid som kombinerar en 1.6 liters bensinmotor med två elektriska motorer med en total kraft på 105 kW, tillsammans med en automatlåda.

Teknik för en modern körkänsla

Nya Mitsubishi Colt är baserad på Renault-Nissan-Mitsubishi alliansens CMF-B-plattform. Modellen är utrustad med de senaste passiva samt aktiva säkerhetssystemen för en både säkrare och mer bekväm körning.

Inuti nya Mitsubishi Colt integrerar den moderna interiören en rad olika tekniker som gör att föraren kan personifiera sin körupplevelse och samtidigt hålla sig uppkopplad med alla infotainmentsystem.

Nya Mitsubishi Colt kommer att bli tillgänglig för försäljning i Sverige under hösten 2023.