Nya Opel Astra Sports Tourer.

Nya Opel Astra Sports Tourer – stilren, sportig och rymlig

Premiär – Opels första elektriska kombi
Elektrisk – Tillgänglig i två versionen som plug-in hybrid
Rymlig – Bagageutrymme på över 1 600 liter och innovativa Intelli-Space
Karaktäristisk – Fronten Opel Vizor och instrumentpanelen Pure Panel
Innovativ – Intelli-Lux LED-strålkastare med 168 lampor

I somras släppte Opel för första gången bilderna på femdörrarsversionen av nya Opel Astra. Nu är det dags att presentera kombi-utförandet nya Opel Astra Sports Tourer, som kommer att vara tillgänglig med förbränningsmotorer och som plug-in hybrid, vilket gör modellen till Opels första elektriska kombi.

– Nya Opel Astra Sports Tourer är en allsidig modell för en ny era. Den är elektrifierad, digitaliserad och designad för att väcka intresse. Med nya Opel Astra Sports Tourer kombinerar vi en lång tradition av kombimodeller med den senaste tekniken från våra plug-in hybrider. Vi är övertygade om att vi kommer locka många nya kunder med nya Opel Astra Sports Tourer, säger Opels vd Uwe Hochgeschurtz.

Opels första plug-in hybrid i kombiutförande

Nya Opel Astra Sports Tourer erbjuds med bensin- och dieselmotorer från 81 kW (110 hk) till 96 kW (130 hk). Som plug-in hybrid kommer modellen att vara valbar i två versioner med upp till 165 kW (225 hk). Förbränningsmotorerna kommer att erbjudas med en sexväxlad växellåda och en åttaväxlad automatlåda, och plug-in hybriderna med en elektrisk växellåda.

Dimensioner och lastutrymme

Nya Opel Astra Sports Tourer är 4 642 mm lång och 1 860 mm bred, samt har en höjd på 1 480 mm. Trots att den är 60 mm kortare än sin föregångare har den ett stort lastutrymme på 608 liter, och upp till 1 643 i nedfällt läge. Lasthöjden är 600 mm och tillsammans med utrymmet i bagageutrymmet optimerar det möjligheten att få plats med last för alla resor.

Bagageutrymmet i versionerna med förbränningsmotorer är försedda med det flyttbara golvet Intelli-Space som skapar möjligheten att höja och sänka golvet helt platt. För extra smidighet öppnas bakluckan enkelt med en fotrörelse under bakre stötfångare.

Opel Vizor och Opel Pure Panel

Nya Opel Astra Sports Tourer ställer sig bredvid femdörrarsversionen och nya Opel Mokka som ett riktmärke för Opels nya och moderna design. Den nya fronten Opel Vizor ger modellen ett distinkt Opelutseende och förenar design med smart teknik i sina unika Intelli-Lux LED-strålkastare med 168 lampor.

Interiören präglas av nya Opel Pure Panel som genom två högupplösta skärmar och smart placerade reglage ger en digital förarupplevelse. En head-up display projicerar förarinformation i nedre delen av framrutan och smidig uppkoppling möjliggör spegling av din smartphones appar genom Android Auto och Apple CarPlay.

Ett längre pressmeddelande finns att läsa på engelska här: https://www.media.stellantis.c...

K.W. Bruun Automotive AB ingår i den danska K.W. Bruun-koncernen och ansvarar i dag för importen av Stellantis-märkena Citroën, DS, Opel och Peugeot till Sverige.