Nya Opel Corsa.

Nya Opel Corsa – vågad, modern och intuitiv

Full av karaktär: Med nya fronten Opel Vizor
Digital och intuitiv: Förarmiljö baserad på Snapdragon® Cockpit Platform från Qualcomm
100 % elektrisk: Ny elmotor med 115 kW/156 hk och upp till 402 km räckvidd
Hybrid för alla: Första Opel-modellen med 48-voltssystem

Uppdaterad design, kraftfullare motor, längre räckvidd och en ny digital förarmiljö. Nu har nya Opel Corsa presenterats för världen och utlovar en ny Opel-modell som är vågad, intuitiv och mer emotionell än tidigare.

– Opel Corsa har varit en storsäljare i över 40 år, och de senaste två åren har modellen varit den mest sålda i småbilssegmentet i Tyskland, och även i Storbritannien under 2021. Framgången med Corsa är en bekräftelse på vårt arbete och ger oss mer motivation att fortsätta. Nya Opel Corsa är ännu mer modern, mer emotionell och bättre, sa Opels vd, Florian Huettl, i ett uttalande.

Uppdaterad design och fronten Opel Vizor

Sedan Opel Mokka lanserades 2020 med den uppdaterade fronten Opel Vizor bär alla nya Opel-modeller det karakteristiska utseendet. Nu är det dags för nya Opel Corsa att prydas med fronten som stilrent integreras med grillen, de nya LED-strålkastarna och Opels ikoniska emblem. Från sidorna sveper stilrena linjer och ger taket en upphöjd känsla. Bakifrån syns modellnamnet Corsa tydligt mitt på bakluckan.

Nya LED-strålkastare och ny förarmiljö

Opels innovativa Intelli-Lux LED-Matrix-strålkastare pryder nya Opel Corsa och är smidigt integrerade i fronten Opel Vizor. 14 individuellt justerbara LED-lampor erbjuder en mer upplyst körning och bättre sikt när det är mörkt ute.

Nya Opel Corsa erbjuder en modern ny atmosfär i interiören, genom exempelvis ny sätesdesign, växelspak och uppdaterat ratt. Den nya fullt digitala och integrerade förarmiljön Snapdragon® Cockpit Platform, med ny uppdaterad infotainment, erbjuder allt från den senaste grafiken, multimedia, AI och möjligheten att skapa en mer adaptiv förarmiljö som möter alla passagerares behov. För smidig uppkoppling kan förare och passagerare både ladda och koppla upp sig trådlöst till Apple CarPlay eller Android Auto.

Kraftigare elmotor och längre räckvidd

Elbilen nya Opel Corsa Electric kommer att erbjudas med två motorer för att ytterligare möta behoven hos kunderna. Den nuvarande elmotorn på 100 kW (136 hk) med upp till 357 kilometer räckvidd finns att välja, och även den nya elmotorn med 115 kW (156 hk) och upp till 402 kilometer räckvidd. Båda motorerna har ett omedelbart vridmoment på 260 Nm och kan snabbladdas upp till 80 % vid en snabbladdningsstation på bara en halvtimme.

Opel erbjuder nu för första gången också en hybridmotor i nya Opel Corsa, genom ett 48-voltssystem med en motor på antingen 74 kW (100 hk) eller 100 kW (136 hk).

Ett längre pressmeddelande på engelska finns att läsa här: https://www.media.stellantis.c...