Nya Opel Combo Electric.

Nya Opel Zafira Electric och nya Opel Combo Electric – för både företag och familjer.

• Direkt igenkännbara: med Opel Vizor på den nya fronten.
  • Elektrisk mobilitet: nu upp till 330 km räckvidd för nya Combo Electric och upp till 350 km för nya Zafira Electric.
  • Säkerhet i toppklass: den senaste tekniken och 18 förarassistanssystem.
  • Uppkopplad: 10-tums pekskärm och en förarmiljö med infotainment från Qualcomm Technologies, Inc.
  • Rymlig: upp till 4 000 liter bagageutrymme för nya Combo och upp till 4 900 för nya Zafira.

Nu har Opel presenterat sina nya MPV-modeller nya Opel Combo Electric och nya Opel Zafira Electric. Utrustade med den senaste tekniken och bästa komforten erbjuder de klassledande mobilitet för både företag och familjer. Nya Combo Electric får plats med upp till sju personer och nya Zafira Electric upp till nio personer.

– Vår nya Opel Combo Electric och nya Opel Zafira Electric är de ideala passagerarbilarna för familjens vardagsbehov och för företag. Med klassledande teknologi, liksom ultramodern design och en otrolig rymlighet är det här nästa steg för Opel mot en elektrisk framtid. Därför erbjuder vi nu våra elektriska modeller mer räckvidd än tidigare, säger Martin Ling, Brand Manager på Opel Sverige.

Nya Opel Combo Electric

Flexibilitet och modern design för familjen

Nya Opel Combo Electric är den optimala modellen för familjen som behöver rymlighet, komfort och flexibilitet i vardagen. Tillgänglig i två längder erbjuder nya Combo Electric plats för upp till sju personer med tre individuellt skjutbara säten i den bakre raden. Totalt erbjuds 27 olika förvaringsmöjligheter med en kapacitet på 186 liter. Beroende på hur sätena placeras kan bagageutrymmet få plats med upp till 4 000 liter med last.

Designmässigt har nya Opel Combo Electric uppdaterats med den karaktäristiska fronten Opel Vizor som pryder alla nya modeller sedan Mokka lanserades under 2020. För första gången erbjuds Combo nu med Opels adaptiva IntelliLux LED-Matrix-strålkastare med totalt 14 LED-element, varav sju på respektive sida om fronten.

Elektrisk körning och uppkoppling

Med nya Opel Combo Electric är det enkelt att i vardagen, på semestern eller inom företaget köra elektriskt. Elmotorn med 100 kW (136 hk) tillsammans med ett omedelbart vridmoment på 260 Nm erbjuder en kraftfull elektrisk körning.

Batteriet på 50 kWh är smart placerat under passagerarsätena och bagageutrymmet för att ej inskränka på rymligheten. Totalt erbjuder batteriet en räckvidd på upp till 330 kilometer och maxhastigheten är på 135 km/h. Som standard erbjuds en 11 kW-ombordladdare, vilket innebär att batteriet kan laddas till 80 % på en halvtimme vid en snabbladdningsstation som erbjuder 100 kW-laddning.

Nya Opel Zafira Electric

Komfort för upp till 9 personer

För den stora familjen och företag är nya Opel Zafira Electric ett smart val. Modellen erbjuds i två längder, 3,98 meter och 5,33 meter, och ett interiört utrymme som kan rymma upp till 9 personer. Sätena kan placeras i olika konstellationer för företag som vill ha en interiör anpassad för business-, buss- eller taxi-verksamhet.

Nya Opel Zafira Electric erbjuder ett lastutrymme på upp till 4 900 liter med två till tre säten, eller upp till 3 000 liter med fem säten. Samtidigt behåller modellen sina smidiga dimensioner och en höjd på endast 1,9 meter så att den får plats i alla parkeringshus.

Elektrisk prestanda och räckvidd för längre resor

Nya Opel Zafira Electric erbjuds med två batteristorlekar, 50 eller 75 kWh, vilket ger en räckvidd på upp till 360 kilometer med det större batteriet. Vid en snabbladdningsstation med 100 kW-laddare kan batteriet laddas till 80 procent på 38 minuter med det lilla batteriet, och cirka 45 minuter med det större.

Med regenerativ bromsning kan energi återges till batteriet när gaspedalen släpps. Systemet styrs via ratten och kan appliceras i tre steg för olika styrkor. Elmotorn erbjuds med 100 kW (136 hk) och en topphastighet på 130 km/h.

Nya Opel Zafira Electric och nya Opel Combo Electric kommer att lanseras i Sverige under 2024. Ett längre pressmeddelande på engelska finns att läsa här: https://www.media.stellantis.c...