Nya Peugeot 208 är Årets Bil 2020.

Nya Peugeot 208 är Årets Bil 2020

Nya Peugeot 208 har i dag blivit framröstad till Årets Bil 2020, av en jury beståendes av 60 europeiska motorjournalister. Nya Peugeot 208 hyllas bland annat för sin utmanande design och för teknik i framkant samt för att modellen erbjuds med både konventionella motorer och som elbil.

– Jag är oerhört stolt över att nya Peugeot 208 precis har vunnit priset Årets Bil 2020. Det är första gången en Peugeot "2-serie" vinner priset och det innebär även att det nu finns tre stycken aktuella Peugeot-modeller på vägarna som vunnit Årets Bil, då den gör Peugeot 308 och Peugeot 3008 SUV sällskap, säger Jean-Philippe Imparato, VD för Peugeot och fortsätter:

– Priset Årets Bil 2020 ger legitimitet till Peugeots "power of choice"-strategi. Från och med nu kan våra kunder välja mellan en elektrisk Peugeot e-208 som är Årets Bil eller en Peugeot 208 med konventionell motor som också är Årets Bil.

Flygande start för nya Peugeot 208

Nya Peugeot 208 har fått en flygande start sedan lanseringen och nästan 110 000 kunder i Europa har redan beställt den. Även motorjournalister världen över hyllar nya Peugeot 208 och Årets Bil 2020 är det tolfte internationella priset som modellen vinner. I Sverige är intresset för nya Peugeot 208 också stort, mycket tack vare den elektriska Peugeot e-208.

– Nya Peugeot 208 ligger helt rätt i tiden för den svenska marknaden eftersom den finns både som elbil och med konventionella förbränningsmotorer. Intresset för elbilen nya Peugeot e-208 är rekordstort och vi blir kontaktade av intresserade kunder på ett sätt som vi inte har varit med om tidigare. Samtidigt är det många kunder som fortfarande föredrar konventionella motorer och därför är det fantastiskt att vi kan erbjuda båda dessa valmöjligheter, säger Magnus Norrby, produktchef för Peugeot i Sverige.

Priset Årets Bil (Car of the Year) har delats ut sedan 1964 och juryn består av 60 journalister från 23 europeiska länder. I och med nya Peugeot 208:s seger tar sig Peugeot, med sina sex vinster, in på topp 3 över biltillverkare med flest vinster av Årets Bil.

Tidigare Peugeot-vinnare är Peugeot 3008 SUV som vann 2017, Peugeot 308 som vann 2014, Peugeot 307 som vann 2002, Peugeot 405 som vann 1988 och Peugeot 504 som vann 1969.

K.W. Bruun Autoimport AB ingår i den danska Interdan-koncernen och ansvarar i dag för importen av PSA-märkena Citroën, DS, Opel och Peugeot till Sverige.