Nya Peugeot 208.

Nya Peugeot 208 – lekfull och oemotståndlig

Ny uppdaterad design, utökad elektrisk räckvidd för elbilen och utrustad med den senaste tekniken. Nu är det dags att presentera nya Peugeot 208 – en uppdatering av Peugeots storsäljare som utlovar ännu mer Allure, Emotion och Excellence.

Från att ha utsetts till Årets Bil 2020 till att bli Europas mest sålda bil under 2022. Peugeot 208 har sedan lanseringen varit en enorm framgång och nu är det dags för nya Peugeot 208 att presenteras.

– Peugeots designteam tacklade entusiastiskt utmaningen med nya Peugeot 208. Vi ville ytterligare förstärka den redan starka personligheten utan att förlora andan i designen. Den nya fronten med Peugeots nya ljussignatur, och bakifrån den nyuppfunna klo-belysningen har gett designen ett fräsch nytt utseende med en tydlig hållning, samtidigt som de uppskattade skulpterade silhuetterna behålls, sa Matthias Hossann, Peugeots Design Director, i ett uttalande.

En front signerad Peugeot

Sportbilen Peugeot 9X8 som tävlade i ikoniska The 24 Hours of Le Mans introducerade först den nya ljussignaturen som nu bärs av nya Peugeot 2008, nya Peugeot 508 och snart även nya Peugeot 208. Tre vertikala klor på vardera sida om grillen, samt det nya Peugeot-emblemet i mitten ger modellen ett bredare utseende framifrån. I den högsta utrustningsnivån GT skapar LED-strålkastare ytterligare en optisk effekt som förstärker den unika känslan som är Peugeot.

Bakifrån är de igenkännbara klorna horisontellt placerade i tre linjer vilket stilrent ramar in namnet Peugeot, centralt placerat på bakluckan. Nya Peugeot 208 kommer även att erbjudas med nya färger, som exempelvis Agueda Yellow och Selenium Grey. Även hjulen har uppdaterats, bland annat med nya fälgar som döljer hjulbultarna.

I-Cockpit – en förarmiljö för optimal körkänsla

Interiören av nya Peugeot 208 har fått ny sätesklädsel och en ny design på den digitala instrumenteringen. Peugeot i-Cockpit, som först introducerades på första generationen Peugeot 208, har uppdaterats med en 10-tums pekskärm och mitt i ratten är Peugeots nya emblem placerat.

Förutom den digitala instrumenteringen har även den omgivande belysningen fått fler färgval, som stilrent koordineras med färgen på skärmen, vilket ytterligare skapar en genomgående känsla i nya Peugeot 208.

Ett uppkopplat äventyr

Nya Peugeot 208 erbjuder de senaste uppkopplingsmöjligheterna genom bland annat nya Peugeot i-Connect som ger föraren tillgång till de allra senaste förarassistanssystemen och möjlighet att spegla en smartphone på pekskärmen.

För extra smidighet finns allt från induktionsladdning på 15W till extra USB-uttag, både för föraren och passageraren, samt passagerare i baksätet.

Uppdaterad elektrisk körning

Nya Peugeot 208 kommer att erbjudas med förbränningsmotorer och en 48 V hybriddrivlina som minskar bränsleförbrukning och utsläpp under körning genom att bensinmotorn kombineras med ett batteri som laddas under körning.

Elbilen nya Peugeot e-208 har uppdaterats med en mer kraftfull motor som erbjuder 115 kW (156 hk) och ett batteri på 51 kWh som ger en räckvidd på upp till 400 km.

Nya Peugeot 208 kommer att lanseras under hösten 2023. För ett längre pressmeddelande på engelska, läs mer här: https://www.media.stellantis.c...