Nya Peugeot 308 SW – kombi för nya upplevelser

Nya Peugeot 308 SW – kombi för nya upplevelser

Alla de främsta egenskaperna i Peugeot 308 koncentrerade i en elegant och rymlig kombi.
Bara två månader efter lanseringen av femdörrarsversionen av 308 expanderar Peugeot modellutbudet och presenterar en ny karossvariant. Nya Peugeot 308 SW kombi är liksom vanliga 308 en helt ny konstruktion och ärver bara namnet från föregångaren.
Premiären kommer äga rum på Genèvesalongen i mars, försäljningen startar i Frankrike i april och i Sverige under slutet av sommaren.

Peugeots designavdelning har skapat en elegant och kraftfull kombi med en bred hållning och sportig känsla. Bilens generösa mått (längd 4 585 m, bredd 1 804, höjd 1 471 mm) uppfyller väl förväntningarna på en bil i segmentet där kunderna fäster stor vikt vid de grundläggande egenskaperna hos en kombi: lastvolym, passagerarutrymme, flexibilitet och funktionalitet.

Bagageutrymmet är på 610 liter, enligt VDA-normen (motsvarande 650 liter, varav 70 liter under lastgolvet), vilket gör nya Peugeot 308 SW till en av mest lastvänliga kombibilarna i den mindre mellanklassen. Utrymmet är utformat för att vara så lättlastat som möjligt med jämna ytor och låg lasttröskel. Baksätets ryggstöd kan mycket enkelt fällas med en spak inifrån bagageutrymmet. Lastgolvet som bildas blir helt plant.

Nya 308 SW drar, precis som halvkombin, nytta av den nya modulära plattformen (EMP2), som gör bilen lätt och effektiv på vägen. Jämfört med föregångaren väger nya Peugeot 308 SW hela 140 kg mindre. De direkta köregenskaperna ger en medryckande upplevelse som få konkurrerande kombibilar kan erbjuda.

Euro 6-klassade bensin- och dieselmotorer med höga prestanda och goda miljöegenskaper erbjuds redan vid lanseringen. Två nya turbomatade trecylindriga motorer på 110 respektive 130 hästkrafter presenteras, den senare kan fås med en ny generations sexväxlad automatväxellåda som alternativ till den sexväxlade manuella lådan.
Den nya 1,6-liters BlueHDi-dieselmotorn på 120 hästkrafter släpper endast ut 85 gram CO2 per kilometer och sätter en ny standard i klassen. Den starkare 2,0 BlueHDi 150 kan fås med sexväxlad automatväxellåda.

Interiören med den nyskapande förarmiljön i Peugeot i-Cockpit ger en ren atmosfär och mer intuitiv bilkörning. Det moderna snittet är genomgående i kupén liksom omsorgen i detaljerna vilket bidrar till den exklusiva kvalitetskänslan.

Nya Peugeot 308 SW sätts samman i fabriken i Sochaux och förses med motorer från fabrikerna i Trémery och Douvrin.

Peugeot är det enda bilmärket som erbjuder en samlad mobilitetslösning med person- och transportbilar, scooters, cyklar och en lång rad tjänster. Med 10 000 återförsäljare och verkstäder i 160 länder får Peugeots spännande mobilitetslösningar spridning över hela världen. Efter drygt 200 års stark närvaro på marknaden är Peugeot genomsyrat av inspiration och framgång och förnyar sin design och sin visuella identitet, utvidgar sitt modellprogram och har stora internationella ambitioner för de kommande åren. 2012 lanserades banbrytande modellersåsom världens första dieselhybrid 3008 HYbrid4, 508 RXH och nya generationens småbil Peugeot 208. Under 2013 har läckra 208 GTi och crossovern Peugeot 2008 lanserats och nya 308 introduceras nu hos de svenska återförsäljarna.