Nya Peugeot 308 SW

​Nya Peugeot 308 SW - The New Face of Peugeot

Nya Peugeot 308 SW är här. Ultra-modern och effektiv, utan att på något vis kompromissa med kundernas förväntningar och önskemål. Profilstark på alla vis - med en sportig och sofistikerad siluett.

När nya Peugeot 308 SW nu presenteras görs det med en ny karaktärsfull profil, med en slank och aerodynamisk siluett, utmanande designspråk och Peugeots nya lejonemblem centrerat i fronten.

Peugeot har arbetat för att ta fram en design som utstrålar karaktär och som ska väcka uppmärksamhet, samtidigt som nya Peugeot 308 SW ska vara funktionell. Därför är nya Peugeot 308 SW längre, lägre och slankare än sin föregångare:

- Längden är numera 4,64 m (+6 cm).
- Höjden är 1,44 m (lägre med 2 cm).
- Vindrutan är vinklad bakåt för en slankare profil.
- Samtidigt finns det gott om utrymme för passagerarna, tack vare den ökade längden och en hjulbas på 2,73 m.

Peugeot har även fokuserat på användbarheten i nya Peugeot 308 SW, vilket visar sig genom detaljer som att andra sätesraden är delbar i tre sektioner (40/20/40), att golvet i bagageutrymmet kan placeras på två olika nivåer och att modellen har massor av förvaringsutrymmen.

Ny generation i-Cockpit

Nya Peugeot 308 SW är, likt sitt syskon nya Peugeot 308, utrustad med den senaste generationen av Peugeot i-Cockpit, den hyllade förarmiljön som är en central del i Peugeots modeller. I nya Peugeot 308 SW består Peugeot i-Cockpit av:

- En ny kompakt ratt, med rattvärme och integrerade reglage.
- En tredimensionell display på 10 tum, placerad för att föraren lätt ska kunna ta del av information utan att släppa blicken från trafiken.
- En 10-tums högupplöst pekskärm utrustad med nya Peugeot i-Connect Advanced, ett intuitivt och avancerat infotainment-system.

Nya Peugeot 308 SW erbjuds givetvis med den senaste generationens säkerhetssystem Drive Assist 2.0, som bland annat innehåller adaptiv farthållare med Stop&Go-funktion, filhållningsassistent, semiautomatiskt filbyte, hastighetsrekommendation och anpassning av hastighet vid kurvtagning och mycket mer.

Power of Choice - välj mellan bensin, diesel och plug-in hybrid

Peugeot fortsätter att arbeta med sin Power of Choice-strategi i nya Peugeot 308 SW, som erbjuds med så väl bensin- som dieselmotorer och som plug in-hybrid.

Plug in-hybriden erbjuds i två versioner - med 180 eller 225 hästkrafter. PureTech-bensinmotorerna erbjuds med 110 eller 130 hästkrafter, med manuell växellåda eller som automat. BlueHDi-dieselmotorn är på 130 hästkrafter, med manuell växellåda eller som automat.

Nya Peugeot 308 SW byggs i franska Mulhouse och de första kundleveranserna beräknas ske kring årsskiftet.

Ett längre pressmeddelande, med mer fakta och fler bilder finns på denna länk.

K.W. Bruun Automotive AB ingår i den danska K.W. Bruun-koncernen och ansvarar i dag för importen av Stellantis-märkena Citroën, DS, Opel och Peugeot till Sverige.