Opel fyller 160 år – allt började med en symaskin

– 1886: Rüsselsheims första cykel produceras i Opels fabrik
– 1899: Opel börjar bygga bilar
– 2022: Opel är mitt i elektrifieringen

I år firar Opel en milstolpe i bilmärkets långa historia. För 160 år sedan startade Adam Opel sitt företag i Rüsselsheim och lade grunden för internationell framgång och det som i dag är bilmärket Opel. Från symaskiner till cyklar och bilar – Opels drivkraft har alltid varit att göra innovationer tillgängliga för alla och med dagens elektrifiering på bilmarknaden är det lika relevant nu som när Opel grundades.

1862 – grundandet av Opel

Adam Opel var den äldsta sonen till låssmeden Philipp Wilhelm Opel som ville att han skulle gå i hans fotspår. Men Adam Opel flyttade i stället till Paris och intresserade sig för symaskinstillverkning.

När Adam Opel var 25 år återvände han hem till Rüsselsheim för att börja producera symaskiner och lägga grunden för vad som skulle bli Opel. 1862 sålde han sin första maskin och året därpå byggdes den första Opelfabriken i hans farbrors gamla kostall.

Affärerna gick bra under de första åren och 1868 byggdes en ny fabrik för företaget som då bestod av över 40 anställda. Under 1880-talet hade Opel blivit en av de största tyska aktörerna i branschen och 1886 lämnade 18 000 symaskiner fabriken för export till Europas länder.

1887 – från symaskiner till cyklar

Industrialiseringen erbjöd Opelfamiljen ytterligare affärsmöjligheter och under en resa till Paris 1884 blev Adam Opel introducerad för en höghjuling som han köpte med sig hem till Rüsselsheim. Månader senare lämnade den första egentillverkade cykeln Opels fabrik och ett nytt kapitel började för företaget.

Adam Opels söner tävlingscyklade runt om i Europa och var perfekta ambassadörer för företaget. Under 1890-talet hade över 2 200 cyklar sålts och 30 år senare var Opel världens största cykeltillverkare.

1899 – från cyklar till bilar

Ett viktigt steg i Opels historia togs av Adam Opels fem söner efter hans död 1895. Företaget skulle växa ännu mer och börja tillverka bilar.

I januari 1899 köpte Opel Anhaltische Motorwagenfabrik av Friedrich Lutzmann från Dessau. Samma år började biltillverkningen i Rüsselsheim av modellen ”Patent-Motorwagen System Lutzmann”. Redan 1906 hade över 1 000 fordon producerats och Opel hade på riktigt etablerat sig som ett bilmärke.

Opel – en pionjär och trendsättare

Under 1900-talet fortsatte Opel att vara en trendsättare inom bilbranschen. Komfort, säkerhet och ny teknik spelade alltid en stor roll. Opel har genom åren alltid fortsatt att utvecklas utan att förlora sina grundvärden – att göra mobilitet tillgänglig för alla.

Opel är en av pionjärerna inom bilindustrin och än i dag en traditionsrik biltillverkare aktiv över världen. För 160 år sedan imponerade Adam Opel på kunder med sina första symaskiner. I dag fortsätter Opel att förse världen med modern och framtidsorienterad mobilitet, tillgänglig för alla.

För ett längre pressmeddelande på engelska, läs mer här: hhttps://www.media.stellantis.c...