Peugeot 2008 – en ny kompakt crossover som ska erövra världspubliken

Peugeot 2008 – en ny kompakt crossover som ska erövra världspubliken

Peugeots stora offensiv, som påbörjades redan under 2012 med försäljningssuccén för nya Peugeot 208, som snabbt placerat sig bland de främsta i sitt segment för Europa, tar man nu nästa steg och introducerar nya Peugeot 2008 under sommaren 2013.

Med Peugeot 2008 lutar sig märket tillbaka mot succén med systermodellen, tillika crossovern 3008 för att skapa ett unikt alternativ i B-segmentet.

Den nya modellen är den första som redan från början utvecklats för flera geografiska områden samtidigt. Med siktet inställt på den globala marknaden blir Peugeot 2008 ett kraftfullt bidrag i ambitionen att erövra nya marknader och nya kunder, där crossovermodellen är ett viktigt inslag.

Ett innovativt koncept
I takt med att världen förändras och blir mer urbaniserad, ökar också kundernas krav på innovation. Det handlar om en ny typ av kunder som är köpstarka och söker produkter som kan matcha deras image. När man skulle skapa 2008 var det med utgångspunkt från förmågan att skapa en unik design och köregenskaper som Peugeot gjort sig känt för och har lyckats skapa en produkt som matchar kraven från kunder från flera kontinenter.

Peugeots nya crossover är en kompakt och flexibel modell i småbilssegmentet. Med sin längd på endast 4,16 meter lyckas modellen ändå skapa körkänslan i en betydligt större modell med utrymmen och stabilitet som snarast kan liknas vid en SUV. Bilen känns lika naturlig i stadstrafik som på landsväg och passar därför alla typer av kunder.

Tillverkningen av Peugeot 2008 kommer att ske såväl i Europa (Mulhouse, Frankrike) som i Asien (Wuhan, Kina) och Sydamerika (Porto Real, Brasilien).

”2008:s uppgift är att befästa sin position som ledande i sitt segment på den europeiska marknaden och att vinna nya kunder på nya marknader i Asien och Sydamerika” säger Maxime Picat, Peugeots nytillträdde VD.

Peugeot 2008 har en hög körposition och är i en version utrustad med specialdäck (”Mud&Snow”) på 17” fälgar med matt diamantmönstrad finish. De speciellt utformade hjulhusen ger på samma gång bilen en stabil gång som den lätt tar sig fram på vägen. Stötfångare och trösklar i svart ger förstärkt skydd för karossen och kompletteras med detaljer i rostfritt stål för en elegant framtoning.

Frontpartiet är både kraftfullt samtidigt som det är omsorgsfullt utmejslat för att visa på stabilitet i kombination med en sofistikerad stil. Den flytande grillen smälter in naturligt i fronten och ger tillsammans med de kattliknande strålkastarna både ett säkert och snyggt intryck, med sin unika form och som kompletterats med dimljus med LED.

Peugeot 2008 är precis som sina föregångare och systermodeller utformad med kraftfulla karosslinjer och har stora glasytor som ger ett enormt ljusinsläpp och en känsla av rymd, inte minst tack vare det generösa panoramaglastaket.

Bagageutrymmet är generöst tilltaget och har en låg lasttröskel för att underlätta ilastning. Bagageluckan, som smälter samman på ett naturligt sätt med panoramaglastaket ger med sin välvda form och de speciella baklyktorna, utformade som tre rader av LED-ljus och därmed får ett kloliknande utseende, karossen en solid inramning. En annan viktig del av bilens profil ligger i takets avsmalnande form, som avslutas i en dekorativ spoiler som ger modellen en unik karaktär.

Peugeot 2008 har utrustats med senaste generationens högteknologiska motorer. Tack vare den moderna e-HDi dieselmotorn och nya 3-cylindiga bensinmotorn skiljer 2008 ut sig i dagens tuffa konkurrens.

Peugeot är det enda bilmärket som erbjuder en samlad mobilitetslösning med person- och transportbilar, scooters, cyklar och en lång rad tjänster. Med 10 000 återförsäljare och verkstäder i 160 länder får Peugeots spännande mobilitetslösningar spridning över hela världen. Efter drygt 200 års stark närvaro på marknaden är Peugeot genomsyrat av inspiration och framgång och förnyar sin design och sin visuella identitet, utvidgar sitt modellprogram och har stora internationella ambitioner för de kommande åren. Peugeot lanserade 2011 familje- och tjänstebilen Peugeot 508 - en rymlig miljöbil i sedan- och kombiutförande - som blivit en riktig succé i hela Europa och Kina, iOn – en till 100 % elektrisk bil, 408 i Kina och tre nya modeller i Latinamerika. Årets banbrytande modeller är världens första dieselhybrid 3008 HYbrid4, 508 RXH och nya generationens småbil - Peugeot 208.