Peugeot 207 får nya snålmotorer och ännu mer standardutrustning

Peugeot 207 får nya snålmotorer och ännu mer standardutrustning

Förklaringen till försäljningsframgången kan tillskrivas modellens huvudkvaliteter som har höjt ribban i småbilssegmentet när det gäller köregenskaper, design och säkerhet. Med de tre modellvarianterna av 207, 5 dörrars, SW Kombi och CC, tilltalar Peugeot en bred målgrupp. 207 är dessutom mycket välutrustad redan i standardutförande.

Några av uppdateringarna i tredje generationens 207 är att den har fått en ännu sportigare och elegantare look. Samtliga versioner har nu helt färganpassad kaross med kromad sidoskyddslist och krominfattade dimljus, som är placerade på var sin sida om grillen med rutmönstrade aluminiumribbor. Interiören har uppgraderats med vita mätartavlor omslutna av en kromad ring och läderklädd ratt. WIP Sound Cd-stereo med rattreglage och luftkonditionering, AC, ingår numera i den generösa standardutrustningen.

Instegsmodellen 207 Active 5d med 1,4 liters bensinmotor med 73 hästar finns från cirka 122 900 kronor. Volymversionerna beräknas bli 207 med den högteknologiska VTi-bensinmotorn med 95 hk som startar på 132 900 kronor och den 70 hästkrafter starka 1,4 liters HDi dieselmotorn som är miljöklassad och kostar från cirka 142 900 kronor. Peugeots stora framgångsmodell i småbilssegmentet är nu ännu mer attraktiv med 5 års nybilsgaranti.

Peugeot har alltid legat i frontlinjen när det gäller högeffektiva och bränslesnåla dieselmotorer. Peugeot 207 erbjuds med två dieselmotorer med partikelfilter som är miljöklassade. Det är den välkända 1,6-liters HDi-dieseln med 112 hk och den nya 1,4-liters dieselmotorn med 70 hk. Den senare motorn finns i en optimerad snålversion som släpper ut imponerande låga 98 gram CO2/km, vilket ger en bränsleförbrukning på blott 3,8 liter/100 km.

Peugeot 207 har, precis som sina föregångare 205 och 206, genom åren nått stora framgångar både försäljningsmässigt och genom olika utmärkelser; Peugeot 207 blev den mest sålda modellen, alla storleksklasser, i Europa 2007. Bland utmärkelserna hittar vi bland annat Årets bil 2007 i Spanien och Italien samt Årets importbil i Japan samma år. Inom samarbetet med BMW och 1,6 litersmotorn tilldelades Peugeot priset ”Engine of the Year 2007”. Även inom motorsporten har Peugeot 207 skördat stora framgångar, bland annat i rally genom 207 Super 2000.

Peugeot 207 har alltid varit populär även som begagnatbil och har ett mycket bra andrahandsvärde. Modellen hamnade nyligen på topp tio över de mest pålitliga bilmodellerna, enligt det brittiska försäkringsbolaget Warranty Direct’s index, www.reliabilityindex.com. Detta beror säkerligen till viss del på det goda testresultatet i EuroNCAP, där modellen fick toppbetyget fem stjärnor för krocksäkerhet, fyra för barnskydd och tre för fotgängare 2006.

I en nyligen publicerad årlig rapport från den tyska vägassistansföreningen ADAC, där man betygsätter driftssäkerheten bland flertalet modeller på marknaden, placerade sig 207 på andra plats av 23 modeller i småbilsklassen. ADAC ger högsta betyg ”++”, vilket betyder betydlig färre driftstopp än genomsnittet. Det är fjärde året i rad som Peugeot 207 tilldelas högsta betyg, vilket talar sitt tydliga språk.

Fram till och med 2010 har 126 900 Peugeot 207 sålts i hemlandet Frankrike, vilket innebär att modellen segrar i sitt segment för fjärde året i rad.

Hittills har Peugeot 207 uppnått en total försäljningsvolym på närmare 13 500 exemplar i Sverige sedan premiären 2006 och röstades 2008 fram till ”Årets bästa småbil” av tidningen auto motor & sports läsare. 207 blev även utsedd till ”Bästa miljöbil 2010” av tidningen Köpa Bil.

Peugeot är det enda bilmärket som erbjuder en samlad mobilitetslösning med person- och transportbilar, scooters, cyklar och en lång rad tjänster. Med 10 000 återförsäljare och verkstäder i 160 länder får Peugeots spännande mobilitetslösningar spridning över hela världen. Efter 200 års stark närvaro på marknaden är Peugeot genomsyrat av inspiration och framgång och förnyar sin design och sin visuella identitet, utvidgar sitt modellprogram och har stora internationella ambitioner för de kommande åren. Peugeot lanserade 2010 RCZ - en skräddarsydd sportcoupé, iOn – en till 100 % elektrisk bil, 408 i Kina och tre nya modeller i Latinamerika. Den nyligen lanserade familje- och tjänstebilen Peugeot 508, en rymlig miljöbil i sedan- och kombiutförande, har blivit en riktig succé. Nästa modell på marknaden är världens första dieselhybrid 3008 HYbrid4.