Peugeot 208 GTi nummer 10 000!

Peugeot 208 GTi nummer 10 000!

I år firar kultmodellen Peugeot 205 GTi 30-årsjubileum och som pricken över i:et har exemplar nummer 10 000 av nutidens GTi – 208 GTi – rullat av monteringslinan i fabriken. Detta understryker framgången för Peugeots nytolkning av en av 1980-talets sanna legender och bekräftar märkets premiumstrategi i segmentet.

Peugeot 208 GTi lanserades i mars 2013 och lockade snabbt entusiaster i hela Europa, men även i Japan, Argentina och Mexiko. Efter bara åtta månader på marknaden tangerades försäljningsmålet det första året. 208 GTi är den näst mest sålda sportmodellen i småbilsklassen. I Sverige står GTi för drygt sex procent av den totala 208-försäljningen, vilket är dubbelt så hög andel jämfört med snittet i världen. Populariteten för Peugeots modell med den legendariska modellbeteckningen är följaktligen särskilt stark i vårt avlånga land.

Med stora framgångar inom motorsporten och ett brett modellprogram med sportiga och körglada bilar genom åren, finns arvet nära till hands i skapandet av en modern GTi.

208 GTi är utrustad med en tätstegad sexväxlad växellåda länkad till en 1,6-liters turbomotor på 200 hästkrafter och ett maximalt vridmoment på 275 newtonmeter. Accelerationen 0-100 km/tim går på under 7 sekunder och koldioxidutsläppet är låga 139 g/km.

208 GTi är ett lyxigt och samtidigt sportigt paket med karaktärsfulla detaljer. Arvet betonas inte bara i de imponerande prestanda utan även av GTi-emblemet i kromlisten vid sidofönstren, vilket är en hyllning till kultmodellen 205 GTi.

Under 2014 kommer det fler nyheter för att fira 30-årsjubiléet av 205 GTi. Fortsättning följer…

Peugeot är det enda bilmärket som erbjuder en samlad mobilitetslösning med person- och transportbilar,scooters, cyklar och en lång rad tjänster. Verksamma i nästan 160 länder med 10 000 återförsäljare och verkstäder har märket stor spridning över hela världen. Efter drygt 200 år av stark närvaro på marknaden är Peugeot genomsyrat av inspiration och framgång och förnyar sin design och sin visuella identitet, utvidgar sitt modellprogram och har stora internationella ambitioner för de kommande åren. Det yngsta modellprogrammet någonsin, där bland andra sportiga 208 GTi och crossovern 2008 lanserats med stor framgång, kompletteras nu av helt nya 308, som vunnit priset « Årets Bil 2014 ».Hög kvalitet i såväl produkter som service, förfinad design och omsorg och en unik körupplevelse bidrar till den bilglädje varje Peugeot förmedlar.