Peugeot 508 RXH – en lyxig, bränslesnål fyrhjulsdriven dieselhybrid

Peugeot 508 RXH – en lyxig, bränslesnål fyrhjulsdriven dieselhybrid

Lanseringen av 508 RXH är en naturlig fortsättning för Peugeot efter lanseringen av 508 i våras. Märket bygger nu vidare på modellens stora försäljningsframgångar och banar ytterligare väg för sitt ledarskap när det gäller miljömedvetenhet och ny teknologi.

Utvändigt har 508 RXH fått en högre och aggressivare karossform som ger den ett unikt utseende, vilket förstärks av LED-strålkastarnas utseende som formar tre vertikala linjer, samt den flytande kylargrillen som även den har fått ett förfinat utseende.

Invändigt har Peugeots formgivare skapat en personlig lyxkänsla med en speciell färgsättning med kopparfärgade detaljer och unika materialval. Standardutrustningen är generös och innefattar bland annat keyless system, Head-up display, 18 tums lättmetallfälgar, panoramaglastak, laminerade och tonade sidorutor, halvläderklädsel och GPS-navigering.

508 RXH är utrustad med en tvåliters HDi Hybrid4 drivlina med partikelfilter och är den första dieselhybridmotorn i världen. Motorn har en effekt på 147 kW (200 hk) och ett maximalt vridmoment på 450 Nm och tillsammans med fyrhjulsdriften blir 508 RXH en idealisk körmaskin för alla typer av körning. Eftersom man dessutom kan välja att köra bilen 100 % på eldrift hamnar bränsleförbrukningen på mindre än 4,2 l/100 km och ett koldioxidutsläpp på cirka 109 gram CO2 per km.

Vid årsskiftet 2012 lanseras världens första dieselhybrid 3008 Hybrid4 i Sverige och tillsammans med introduktionen av 508 RXH banar det väg för Peugeots ambition att införa Hybrid4-drift på ett flertal modeller.

508 RXH har världspremiär på den internationella bilsalongen i Frankfurt i september i år och lanseras strax efter årsskiftet 2012.

Peugeot är det enda bilmärket som erbjuder en samlad mobilitetslösning med person- och transportbilar, scooters, cyklar och en lång rad tjänster. Med 10 000 återförsäljare och verkstäder i 160 länder får Peugeots spännande mobilitetslösningar spridning över hela världen. Efter 200 års stark närvaro på marknaden är Peugeot genomsyrat av inspiration och framgång och förnyar sin design och sin visuella identitet, utvidgar sitt modellprogram och har stora internationella ambitioner för de kommande åren. Peugeot fortsätter sin utveckling med lanseringen av RCZ - en skräddarsydd sportcoupé, iOn – en till 100 procent elektrisk bil, 408 i Kina och tre nya modeller i Latinamerika.