Peugeot Exalt – hantverk, hi-tech & hänförande design

Peugeot Exalt – hantverk, hi-tech & hänförande design

Konceptbilen Peugeot Exalt väcker passion genom att kombinera genuint hantverk och högteknologiska finesser med ett förnyat designspråk.
Bilens bakre röda del är klädd i ett tyg vars tekniska struktur påminner om hajskinn, som sänker luftmotståndet och bidrar till att sänka bränsleförbrukningen.
Fyrdörrarscoupén drivs av en laddhybrid-drivlina på 340 hästkrafter.
Peugeot Exalt får premiär på bilsalongen i Peking som öppnar den 20 april.

Med Exalt vidareutvecklar Peugeot det designspråk som introducerades med supersportbilskonceptet Onyx, 2012. Den nya konceptbilen är konstruerad för att kittla sinnena med en nytänkande design, spännande tekniska lösningar och oväntade materialval.

Laddhybridsystemet, HYbrid4, utvecklar sammanlagt 340 hästkrafter och drivningen sker på alla fyra hjulen. Under huven sitter den av Peugeot Sport utvecklade bensinmotorn på 1,6-liter på 270 hästkrafter (nära 170 hk/liter), länkad till en sexväxlad automatlåda. På bakaxeln driver en elmotor på 50 kW.

Designen förkroppsligar de mest kraftfulla uttrycken i Peugeots formspråk. Lång motorhuv, kraftigt markerade hjulhus, hög midja och låg taklinje (bilens höjd 1,30 meter) och en mix av plana ytor och raka snittlinjer. Utseendet förenar aggressivitet med en strömlinjeformad vighet.
Karossen mäter 4,70 meter och vilar på 20-tumshjul. Kupén rymmer fyra åkande och den stora bakluckan öppnar automatiskt via en sinnrik saxupphängning (pantograf) som ger maximal öppningsvinkel, samtidigt som den tar minimal yta i anspråk utanför bilen.

Med Exalt har Peugeot på ett radikal vis valt bort allt överflödigt och bara behållit det mest väsentliga. Materialen är noggrant utvalda och framtagna med optimerade processer med målet att hushålla med naturresurserna.
Det röda bakpartiet står i kontrast till det nakna stålet, inte bara vad gäller kulören. Ytan täcks här av en speciell textil, Shark Skin, som förbättrar aerodynamiken och därmed sänker bränsleförbrukningen. Tack vare biomimetik, innovation som inspirerats av naturen, påminner strukturen om hajskinn.

Stålfinishen framhäver bilens uttryck och påminner om handknackade bilkarosser från förr. Även inuti bilen syns det nakna stålet och kontrasterar mot mer exklusiva naturmaterial. De fyra separata stolarna, den rektangulärt formgivna ratten, dörrsidorna, instrumentpanelens ovandel och innertaket är klätt i en naturlig ullbaserad blandväv, ”chiné”. Asiatiskt ebenholtsträ används till bagageutrymmet och kupéns dekorpaneler. På dörrarnas paneler har lejonet mejslats ut bland bambustjälkar och blad. En dekorlist utskriven i 3D döljer hifi-systemets högtalare.

Peugeot i-Cockpit garanterar en nära och intensiv körupplevelse för ren njutning. Den lilla ratten och de digitala instrumenten är intuitivt placerade för att underlätta för föraren. Övrig information visas på två bildskärmar. Funktionerna styrs med pianoinspirerade vippströmbrytare på var sin sida av ratten.
Pure Blue är ett nytt friskluftssystem som renar luften med hjälp av bakterie- och svampdödande medel när bilen inte används. När bilen körs behandlar ett aktivt filter luften innan den kommer in i kupén och tar bort flyktiga organiska ämnen, VOC, och fina partiklar som kan vara skadliga att inandas.

Peugeot är det enda bilmärket som erbjuder en samlad mobilitetslösning med person- och transportbilar, scooters, cyklar och en lång rad tjänster. Med 10 000 återförsäljare och verkstäder i 160 länder har Peugeot spridning över hela världen. Efter drygt 200 års stark närvaro på marknaden är Peugeot genomsyrat av inspiration och framgång. Genom att förnya sin design, utvidga sitt modellprogram finns stora internationella ambitioner för de kommande åren. 2012 lanserades banbrytande modeller såsom världens första dieselhybrid 3008 HYbrid4, 508 RXH och nya generationens småbil Peugeot 208. Det senaste året har läckra 208 GTi och crossovern Peugeot 2008 lanserats och nya 308, som har tilldelats den prestigefyllda titeln ”Årets Bil 2014”.