Peugeot fördubblar tillverkningen av nya crossovern 2008

Peugeot fördubblar tillverkningen av nya crossovern 2008

Efterfrågan på nya kompakta crossovern Peugeot 2008 har varit så stor i hela Europa att Peugeot redan fördubblar produktionstakten i fabriken i Mulhouse. Tillverkningen kommer att ligga på 10 000 enheter per månad istället för 5 000, som var den initiala prognosen.

Nya 2008 hade smygpremiär i Sverige i början av juni och nu startar försäljning hos alla Peugeot-återförsäljare i landet. Sportiga köregenskaper, en innovativ och intuitiv förarmiljö med exklusiva materialval utmärker Peugeot 2008 och intresset är redan mycket stort från de svenska bilköparna. Grundversionen Peugeot 2008 1,0 VTi har en riklig standardutrustning och kostar från 149 900 kr i Sverige.

Den stora efterfrågan återspeglar det globalt ökande småbilssegmentet där kompakta suvar och crossovers ingår. I Sverige var lilla suv-segmentet det enda segmentet som ökade under 2012, vilket innebär att Peugeot 2008 lanseras helt rätt i tiden.

- Peugeot kommer att fördubbla produktionen av crossovern 2008, eftersom efterfrågan är mycket större än väntat, berättar Peugeots VD Maxime Picat på Automotive News Europe Congress föregående vecka.

- Vi har över 16 000 beställningar och är mycket glada för den stora succén i hela Europa. Nu väntar världslanseringen med målet att sälja drygt 200 000 Peugeot 2008 fram till 2015.

Designers och ingenjörer i Europa, Kina och Latinamerika har tillsammans skapat denna tuffa och innovativa crossover-modell i kompakt format. Peugeot 2008 sammanlänkar märkets expertis av att bygga småbilar med kunnandet inom crossover-segmentet, inte minst bevisat med succén 3008, som redan sålts i närmare 500 000 exemplar.

2008 utvecklades för den globala marknaden och är ett viktigt led i märkets offensiva strategi att växa internationellt. På den europeiska marknaden siktar 2008 på förstaplatsen i sitt segment. Målet är att tillverka 200 000 exemplar av 2008 fram till 2015, som ett första steg i Peugeots kraftfulla internationella offensiv mot en bredare publik världen över.

Som svar på den ökade efterfrågan på 2008 skruvar fabriken således upp produktionen till 10 000 enheter per månad i fabriken i Mulhouse i östra Frankrike, alldeles på gränsen till Tyskland. Inom en snar framtid startas tillverkningen av 2008 även i Asien (Wuhan, Kina) och Sydamerika (Porto Real, Brasilien) som ett led i Peugeots globalisering.

Peugeot är det enda bilmärket som erbjuder en samlad mobilitetslösning med person- och transportbilar, scooters, cyklar och en lång rad tjänster. Med 10 000 återförsäljare och verkstäder i 160 länder får Peugeots spännande mobilitetslösningar spridning över hela världen. Efter drygt 200 års stark närvaro på marknaden är Peugeot genomsyrat av inspiration och framgång och förnyar sin design och sin visuella identitet, utvidgar sitt modellprogram och har stora internationella ambitioner för de kommande åren. Peugeot lanserade 2011 familje- och tjänstebilen Peugeot 508 - en rymlig miljöbil i sedan- och kombiutförande - som blivit en riktig succé i hela Europa och Kina, iOn – en till 100 % elektrisk bil, 408 i Kina och tre nya modeller i Latinamerika. 2012 lanserades banbrytande modeller såsom världens första dieselhybrid 3008 HYbrid4, 508 RXH och nya generationens småbil - Peugeot 208. I år är det dags för läckra 208 GTi och crossovern Peugeot 2008.