Peugeot fullbordar sitt 200-års jubileum med 20 miljoner tillverkade bilar

Peugeot fullbordar sitt 200-års jubileum med 20 miljoner tillverkade bilar

Tillsammans med 308 och 3008 är 5008 symbolen för Peugeots framgång och framför allt för fabriken i Sochaux, som är märkets hjärta och viktigaste produktionscenter med 1 765 producerade enheter per dag, varav 734 är Peugeot 308:or, 651 är 3008:or och 380 är 5008:or. Det ger en produktionsvolym på 360 000 bilar för innevarande år och en beräknad volym för 2011 på 400 000 exemplar.

Sochaux-fabrikens historia tar sin början några kilometer från Sochaux, i Hérimoncourt, för två sekel sedan. De första modellerna som tillverkades i Armand Peugeots regi från och med 1889 finns fortfarande bevarade i Sochauxs omgivningar, och det var också här man uppmärksammade de allra första tillverkade modellerna i maj i år tillsammans med mer än 2 000 entusiaster. Till en början var verksamheten framförallt koncentrerad till att tillverka lastbilar och annat krigsmaterial i samband med första världskriget. Det var först 1921 som Sochaux började sammankopplas med bilindustrin och då med modellen Type 156. 1930 kom den första riktiga försäljningssuccén med Peugeot 201, som tillverkades i mer än 90 000 exemplar fram till 1937.

Fabrikens historia fortsätter under efterkrigstiden med 700 000 tillverkade Peugeot 203 mellan 1948 och 1960, och ännu senare, framför allt under 50-och 60-talen med 1 200 000 Peugeot 403 och 3 700 000 Peugeot 504. I modern tid slog Peugeot 307 tillverkningsrekord med inte mindre än 3 miljoner exemplar. Fabriken i Sochaux har idag 11 800 anställda och är därmed det största industriföretaget i Frankrike. Här finns en
R & D-avdelning som utvecklar framtida Peugeot-modeller varav en del med all säkerhet kommer att tillverkas just i Sochaux.

Peugeot är det enda bilmärket som erbjuder en samlad mobilitetslösning med person- och transportbilar, scooters, cyklar och en lång rad tjänster. Med 10 000 återförsäljare och verkstäder i 160 länder får Peugeots spännande mobilitetslösningar spridning över hela världen. Efter 200 års stark närvaro på marknaden är Peugeot genomsyrat av inspiration och framgång och förnyar sin design och sin visuella identitet, utvidgar sitt modellprogram och har stora internationella ambitioner för de kommande åren. Peugeot fortsätter sin utveckling med lanseringen av RCZ - en skräddarsydd sportcoupé, iOn – en till 100 procent elektrisk bil, 408 i Kina och tre nya modeller i Latinamerika.