Peugeot har byggt 300 000 exemplar av 208

Peugeot har byggt 300 000 exemplar av 208

Bara ett år efter produktionsstarten har 208 redan passerat milstolpen 300 000 tillverkade exemplar. Bil nummer 300 000 byggdes vid PSA Peugeot Citroëns anläggning i Poissy. Även i Sverige går försäljningen enligt plan. Och det finns ett tydligt mönster när kunden beställer.

I januari 2012 påbörjades produktionen av Peugeot 208. Första tillverkningsplats för denna småbil blev PSA Peugeot Citroëns moderna anläggning i Poissy. Sedan dess har även anläggningar i Mulhouse (Frankrike), Trnava (Slovakien) och Porto Real (Brasilien) tillkommit.

När försäljningen drog igång i mars 2012 deklarerade Peugeot tydligt sitt mål; att återta ledartröjan som tillverkare av Europas mest populära bil i B-segmentet. Ett tufft mål, B-segmentet är det hårdaste i hela Europa.

Det visar sig att 208 går helt enligt försäljningsplan, med 221 000 såld enheter bara under 2012. I december var bilen nummer ett i B-segmentet i Europa, före rivalerna VW Polo och Ford Fiesta.

Framgångarna är ett faktum i flera länder. Hemma i Frankrike var 208 den mest sålda småbilen i december 2012 och januari 2013. I december var 208 dessutom nummer ett i Spanien och Portugal samt tvåa i Holland.

Det andra målet Peugeot haft med 208 är att förflytta sig mot premiumsegmentet. Hela 39 procent av 208-försäljningen under 2012 bestod av modeller med någon av de högre utrustningsnivåerna. Nu när sportiga GTi och distinkta XY snart anländer ökar utbudet av välutrustade och påkostade 208-versioner ytterligare.

208 har också hunnit vinna flera utmärkelser under året, i bland annat Storbritannien, Spanien, Italien, Kroatien och Irland. 208 är även med i finalomgången för Årets Bil 2013.

Den totala 208-försäljningen i Sverige sedan lanseringen i maj 2012 uppgår till 2 053 bilar.

Och det märks tydligt vad kunderna föredrar:

* Näst högsta utrustningsnivån, Active, står för nästan hela försäljningen. Det har sålts 1 446 Active, men bara 26 exemplar av instegsversionen Access. Och den mest välutrustade versionen, Allure, väljer så många som 28 procent av kunderna.

* Av den totala försäljningen har 61 procent utgjorts av bensinmotorer.

* Majoriteten av kunderna väljer femdörrarskarossen, 1 846 stycken.

* De mest populära tillvalen är glastak och navigation på drygt 25 % av bilarna.

* Svart är den populäraste färgen, 637 exemplar, tätt följd av Blossom Grey och två andra metallicgrå lacker med 633 exemplar. Vit är god trea med 498 exemplar.

När bil nummer 300 000 lämnade produktionslinan var Gaëlle Monteiller, anläggningschef i Poissy, och Marc Giulioli, marknadschef för Peugeot i Frankrike, på plats för symboliskt överlämna nyckeln till kunden – en kvinna från Toulouse. Ceremonin hölls den 22 februari.

Peugeot fortsätter således att beröra: Peugeot - MOTION & EMOTION!

Peugeot är det enda bilmärket som erbjuder en samlad mobilitetslösning med person- och transportbilar, scooters, cyklar och en lång rad tjänster. Med 10 000 återförsäljare och verkstäder i 160 länder får Peugeots spännande mobilitetslösningar spridning över hela världen. Efter drygt 200 års stark närvaro på marknaden är Peugeot genomsyrat av inspiration och framgång och förnyar sin design och sin visuella identitet, utvidgar sitt modellprogram och har stora internationella ambitioner för de kommande åren. Peugeot lanserade 2011 familje- och tjänstebilen Peugeot 508 - en rymlig miljöbil i sedan- och kombiutförande - som blivit en riktig succé i hela Europa och Kina, iOn – en till 100 % elektrisk bil, 408 i Kina och tre nya modeller i Latinamerika. 2012 lanserades de banbrytande modellerna, världens första dieselhybrid 3008 HYbrid4, 508 RXH och nya generationens småbil - Peugeot 208.I år är det dags för läckra 208 GTi och crossovern Peugeot 2008 på fem kontinenter.