Peugeot på bilsalongen i Paris: Peugeot 2008 Concept, en crossover för världen

Peugeot på bilsalongen i Paris: Peugeot 2008 Concept, en crossover för världen

I Peking tidigare i år presenterade Peugeot ”Urban Crossover Concept”. Vid årets Parissalong dras täcket av 2008 Concept, som är resultatet av ett samarbete mellan formgivare i Europa, Kina och Latinamerika

Mänskligheten blir alltmer urban och nya generationer storstadsinnevånare kräver nya grepp. Därför har Peugeot låtit sina designteam i Paris, Shanghai och Sao Paulo samarbeta i utvecklingen av Urban Crossover 2008 Concept. Produktionen kommer att ske nära de tänkta målgrupperna: först i Frankrike (Mulhouse), därefter i Kina (Wuhan) och slutligen även i Brasilien (Porto Real).

Hittills har Peugeot tillverkat drygt 15 miljoner bilar med modellsiffra som börjar på ”2”. Nyligen tog nya 208 stafettpinnen och flyttade fram positionerna i segmentet ytterligare. Dessutom har Peugeot nått stora framgångar i Crossover-segmentet, inte minst med 3008-modellen.

Med 2008 Concept gifts dessa framgångsformler samman till en kompakt Crossover, där ledorden är smidigt format, mångsidighet, goda utrymmen samt design som verkligen tar för sig. Målgruppen är ung i sinnet, tar en aktiv del i storstadens utbud – men älskar också att fly stadens stress och brus. 2008 Concept är med sina kompakta dimensioner hemma i alla miljöer: 414 centimeter lång och 174 bred.

2008 Concept har på samma gång atletiska och smidiga linjer. Peugeots formgivare har förmedlat stilelement och helhet från större bilar till ett kompakt format. Lackeringen är fluorescerande gul med sidenmatt yta och karossen pryds av detaljer i mörkt krom. Från fronten – med de kraftfulla skärmarna, den ”flytande” grillen och strålkastarna som påminner om pupillen i ett kattöga – via den fint utmejslade sidoprofilen till det solida bakpartiet är 2008 Concept en aerodynamisk och slank helhet.

2008 Concept har begåvats med en ännu en trecylindrig bensinmotor, nu med direktinsprutning och turbo, från Peugeots nyutvecklade motorfamilj. 1,2-litersmotorn ger 110 hästkrafter samt låg förbrukning och låga koldioxidutsläpp – men också äkta körglädje.

Peugeot är det enda bilmärket som erbjuder en samlad mobilitetslösning med person- och transportbilar, scooters, cyklar och en lång rad tjänster. Med 10 000 återförsäljare och verkstäder i 160 länder får Peugeots spännande mobilitetslösningar spridning över hela världen. Efter drygt 200 års stark närvaro på marknaden är Peugeot genomsyrat av inspiration och framgång och förnyar sin design och sin visuella identitet, utvidgar sitt modellprogram och har stora internationella ambitioner för de kommande åren. Peugeot lanserade 2011 familje- och tjänstebilen Peugeot 508 - en rymlig miljöbil i sedan- och kombiutförande - som blivit en riktig succé i hela Europa och Kina, iOn – en till 100 % elektrisk bil, 408 i Kina och tre nya modeller i Latinamerika. Årets banbrytande modeller är världens första dieselhybrid 3008 HYbrid4, 508 RXH och nya generationens småbil - Peugeot 208.