Peugeot Partner – nytt utseende, snålare motorer och längre garanti

Peugeot Partner – nytt utseende, snålare motorer och längre garanti

När Peugeot utvecklade den nya versionen av Partner lade man mycket fokus på att skapa ett stilrent och modernt yttre och modellen har självklart anammat märkets nya formspråk. Även på insidan har Peugeots designers förfinat ergonomin och funktionaliteten. Med nya Partner kan Peugeot också stoltsera med det lägsta koldioxidutsläppet i klassen; 123 gram CO2/km, tack vare den snåla dieselmotorn med avancerad commonrailteknologi och mikrohybridsystemet Stop&Start.

Med tre års nybilsgaranti, större lastutrymme och modern och funktionell teknologi gör nya Partner Skåp entré på den svenska marknaden under våren.

Peugeot Partner – ny design från proffs till proffs
Den nya versionen av Peugeot Partner är först ut bland transportbilsmodellerna med att integrera märkets nya formspråk, vilket också syftar till att ytterligare sänka koldioxidutsläppen och bränsleförbrukningen. Modellen har fått ett nytt frontparti där märkesemblemet har en central plats. Strålkastarnas form har uppdaterats, liksom de väldimensionerade sidobackspeglarna. Dimljusens utseende är nytt i och med användandet av en svarttonad bakgrundsfärg som förstärker bilens robusta intryck. Numera har dimljusen också kurvljusfunktion.

Flexibilitet är något av ett ledord för Peugeot Partner och en av de mest framträdande detaljerna i den nya modellen är, förutom en trygg och säker väghållning, möjligheten att välja till framsäte med tre platser och ett enormt lastutrymme.

Att Partner erbjuds i två olika längder är känt sedan tidigare (L1: 4,38 m och L2: 4,63 m), vilket placerar Partner bland de allra bästa i sitt segment. I den förlängda versionen går det att lasta två Europallar i lastutrymmet.

Multi-Flex-säte ger extra utrymme
Multi-Flex-sätet är unikt för segmentet och ger förutom 3 sittplatser fram, även ett extra lastutrymme på upp till 400 liter. Eftersom sätet dessutom är delvis delbart går det att transportera långa föremål på ett annat sätt än tidigare och det spar många transportmil. I L1-versionen förlängs lastutrymmet från 1,80 m till 3 m och lastvolymen uppnår hela 3,7 m3 mot tidigare 3,3 m3. I den längre versionen L2 ökar längden med hela 1,2 m till 3,25 m och lastkapaciteten uppnår 4,1 m3 mot tidigare 3,7 m3.

Ökad säkerhet och bättre väghållning
Hög säkerhet är numera lika mycket en självklarhet på transportbilar som på personbilar – därför har nya Partner både ESP som standard och upp till fyra krockkuddar. Det som är nytt är att man kan välja till en fartbegränsare till farthållarfunktionen, med fyra förinställda hastigheter.

Transportbilar får numera ofta ”ärva” funktioner som tidigare bara funnits i personbilsversioner. Det handlar om funktioner som underlättar körningen, såsom parkeringsradar, eluppvärmda backspeglar och strålkastarspolare men också teknik som både underlättar körningen och ger extra säkerhet; såsom handsfree kit med BluetoothTM.

e-HDi – mikrohybridteknik nu även på Peugeot transportbilar
e-HDi är Peugeots stop&start-teknologi och finns sedan tidigare i flera av märkets personbilsmodeller. Den stora fördelen med e-HDi-teknologin är att bränsleförbrukningen kan minska med så mycket som 19 % vid körning i stadstrafik. Motoralternativet kan nu även väljas till på Peugeot Partner (både transport- och personbilsmodellen).

På en specialutvecklad version med 90 hästars HDi-dieselmotorn kommer nu kunder att ha möjligheten att välja till den bränsleeffektiva motorn med mikrohybridteknologi. Den går att kombinera med både manuell växellåda och automatlåda (robotiserad manuell växellåda) och detta nytillskott bidrar till att Partner uppnår nya rekord vad gäller koldioxidutsläpp; 123 g/km CO2 vid blandad körning! Ytterligare en fördel med e-HDi-motorn med den nya MCP-växellådan i Peugeot Partner är att växelspaken har bytts ut mot ett växlingsvred placerat i instrumentpanelen, vilket gör att ingen växelspak sitter i vägen då bilen har tre passagerare, varav en i mitten bakom växelvredet.

Nya Peugeot Partner tillverkas i PSA Peugeot Citroëns fabrik i Vigo i Spanien och introduceras på den svenska marknaden under första halvåret 2012. Världspremiären går av stapeln på Bilsalongen i Genève för både Partner Tepee och Skåp i början av mars.

Tre års garanti
På den svenska marknaden gäller från och med 1 januari 2012 att alla ordertecknade transportbilar får ett års extra garanti. Det innebär att alla Peugeots transportbilar numera har tre års garanti och tre års assistans. Garantin det tredje året gäller så länge bilen har gått mindre än 10 000 mil och är servad på en auktoriserad verkstad det tredje året.

För att ladda ner högupplösta bilder, gå in på www.peugeot.se/partner-pressbilder/

Peugeot är det enda bilmärket som erbjuder en samlad mobilitetslösning med person- och transportbilar, scooters, cyklar och en lång rad tjänster. Med 10 000 återförsäljare och verkstäder i 160 länder får Peugeots spännande mobilitetslösningar spridning över hela världen. Efter 200 års stark närvaro på marknaden är Peugeot genomsyrat av inspiration och framgång och förnyar sin design och sin visuella identitet, utvidgar sitt modellprogram och har stora internationella ambitioner för de kommande åren. Peugeot lanserade 2010 RCZ - en skräddarsydd sportcoupé, iOn – en till 100 % elektrisk bil, 408 i Kina och tre nya modeller i Latinamerika. Den nyligen lanserade familje- och tjänstebilen Peugeot 508, en rymlig miljöbil i sedan- och kombiutförande, har blivit en riktig succé. Nästa modell på marknaden är världens första dieselhybrid 3008 HYbrid4.