Peugeots nya logotyp

​Peugeot presenterar ny logotyp – dags för ett nytt kraftfullt lejon

Nu presenterar Peugeot sitt nya designspråk som ska leda bilmärket in i en ny era. Detta innebär också att en ny lejon-logotyp införs. Samtliga framtida modeller ska bära det nya emblemet och nya Peugeot 308 som lanseras senare i år blir den första bilen att prydas av det nya lejonhuvudet.

Peugeot rör sig med tiden och strävar alltid efter att ligga i framkant med teknik, innovation och design. Samtidigt har Peugeot även en lång och anrik historia som är viktig att förvalta – bland annat genom kraften och styrkan från den klassiska lejonsymbolen, som är en djupt rotad del av Peugeots DNA.

Ny logotyp – nytt designspråk

Nu presenterar Peugeot ett helt nytt designspråk som ska leda bilmärket vidare in i framtiden. Detta innebär framför allt att en helt ny logotyp ersätter den nuvarande, som har varit Peugeots officiella sedan 2010. Det betyder också att den stående lejonfiguren som i olika former prytt Peugeots modeller sedan 70-talet ersätts av ett nytt kraftfullt lejonhuvud.

Under en kort period på 60-talet var Peugeots logotyp en sköld med ett lejonhuvud. Den nya logotypens utseende är en hyllning till denna sköld och en påminnelse om Peugeots historia, samt ett steg mot något nytt.

Ett märke för framtiden

Det senaste tio åren har varit framgångsrika för Peugeot. Prisbelönta modeller som Peugeot 208, Peugeot 308 och Peugeot 3008, har alla vunnit Årets Bil och gjort Peugeot till trefaldig segrare i den prestigefyllda tävlingen på bara ett decennium.

Med en ny logotyp och ett nytt designspråk inleds nu en ny era med ett distinkt och modernt utseende
som en gemensam nämnare och som det första som alla möter – hos Peugeots återförsäljare, verkstäder, online, eller bara i vardagen ute på vägarna. Det kommer också att lanseras en helt ny livsstilskollektion, märkta med Peugeots nya logotyp.

Nya Peugeot 308 som lanseras senare i år blir den första modellen som bär Peugeots nya logotyp. Ett längre pressmeddelande finns att läsa här.

K.W. Bruun Autoimport AB ingår i den danska Interdan-koncernen och ansvarar i dag för importen av PSA-märkena Citroën, DS, Opel och Peugeot till Sverige.