Peugeot Quartz – visar framtidens sportiga crossover

Peugeot Quartz – visar framtidens sportiga crossover

Konceptbilen Quartz, som får världspremiär på Parissalongen i oktober, visar upp en nytolkning i crossover-segmentet. Baserad på den skalbara EMP2-plattformen avslöjar formerna en kombination av suv och prestandabil. Invändigt återfinns innovativa material som bergarten basalt och digitalvävt tyg.
Den effektfulla designen matchas av en plug in-hybriddrivlina på sammanlagt 500 hästkrafter.

Peugeots crossovermodeller är väl etablerade på marknaden sedan 2009. Quartz Concept ger en hint om hur en framtida modell kan komma att se ut. Bilen förenar underdelen från en suv med en sömlöst utmejslad personbilskaross upptill.
Kapaciteten hos den här bilen understryks av flera kraftfulla designelement. Fronten är 2,06 meter bred och har rejäla luftintag för motor- och bromskylning, effektiva LED-strålkastare och en grill, vars rutmönster skiftar beroende på betraktarens synvinkel.
De generöst tilltagna hjulhusen rymmer specialkonstruerade 23-tumsfälgar där ekrarna fått kompositblad som optimerar luftflödet och kylningen av bromsarna.

Saxdörrar och utfällbara trösklar
Extremt korta överhäng innebär att så stor del som möjligt av den 4,50 meter långa karossen kommer passagerarna till godo. Motorn har förstås också en given plats under huven, försedd med rejäla slitsar för att öppna andningsvägarna ytterligare.
Dörrarna är av saxtyp och b-stolpar saknas. Insteget underlättas ytterligare genom utfällbara tröskelsteg.

Quartz Concept är baserad på EMP2-plattformen (Peugeot 308) och uppbyggd kring en struktur av kompositmaterial på vilken karosspanelerna är fästa.Den övre delen ger intrycket av att vara gjord i ett enda stycke där de olika detaljerna skurits ut. Tunna metallbågar utgör taklinjen som tillsammans med glastaket övergår i två takspoilers med aerodynamisk design.
Ett tvärsnitt skiljer två ytor från varandra: mineralgrå fram och mattsvart bak.

Innovativa material
Interiören består av en rad oväntade material, naturliga och återvunna, som skapar en spännande visuell upplevelse och känsla när man tar på dem. Den vulkaniska bergarten basalt används till mittkonsolen och symboliserar samtidigt Quartz starka och lätta egenskaper. Basalt bildas när magman tränger upp ur jordskorpan och kyls av. Eftersom den har samma egenskaper världen över, underlättas anskaffningen vilket är positivt ur ett hållbarhetsperspektiv. I Quartz har basalten lämnats i sin råa form för att kontrastera mot de andra materialen.

För första gången i ett fordon används en digitalt vävd textil. I en innovativ process kan stora och komplexa komponenter användas direkt när de kommer från maskinen och lämnar samtidigt inget avfall. Textilen är vävd med polyesterfiber framtagen av samma typ av återvunnen plast som används för att göra vattenflaskor. Även delar av betydande tjocklek kan processas för att bli mjukt, vilket minskar behovet av skum som normalt används.

Golv, sidor och tak är klädda med svart läder medan stolarnas kontaktytor är av ljust gulbrunt garvat läder som hämtats från gamla möbler och kläder.
Den exklusiva interiören kompletteras av dörrkarmar frästa ur ett block av kompositmaterial i en röd nyans. Ett mönster av linjer skapar en känsla av att vara i rörelse genom att ständigt skifta utseende.
Fyra separata säten med synligt ”skelett” och fyrpunktsbälte. Kompakt ratt och alla kontroller nära till hands är kännetecken för Peugeots förarorienterade och intuitiva i-Cockpit.

Prestanda med miljöfokus
En högpresterande drivlina matchar den utmejslade designen, totalt 500 hästkrafter i en laddhybrid där bensinmotorn kompletteras med två elmotorer. Bensinmotorn på 1,6 liter och 270 hästkrafter och 330 Nm i maximalt vridmoment är utvecklad av motorsportavdelningen Peugeot Sport. På framaxeln driver även en 85 kW stark elmotor. 400-voltsbatteriet laddas under retardation och assisterar den sexväxlade automatlådan med växlingarna. På bakaxeln sitter en lika stark elmotor. Antisladdsystemet hanterar bromskraftsfördelningen mellan de fyra hjulen för stabilitet och optimering av batteriladdningen.

Det finns tre körlägen: ZEV har en räckvidd på 50 km med fulladdat batteri, Road-läget använder förbränningsmotorn och den främre elmotorn för maximal laddning, Race-läget utnyttjar kraften i motorn och båda elmotorerna. Diffbromsar fördelar drivkraften mellan hjulen individuellt beroende på grepp och får ut det mesta av chassiet.

Markfrigången kan justeras mellan 300 och 500 millimeter med luftfjädringen. Funktionen styrs via ett optiskt system med kameror som läser av vägen och är kopplade till navigationssystemet för att förutse vägbanans karaktär.

Peugeot Quartz bjuder på en körupplevelse som går utanpå konventionella prestandabilar. Responsen garanterar ren bilglädje i olika körförhållanden. Konceptbilen visar upp en ny infallsvinkel på en högklassig crossover-sportmodell från Peugeot.

Peugeot är det enda bilmärket som erbjuder en samlad mobilitetslösning med person- och transportbilar,scooters, cyklar och en lång rad tjänster. Verksamma i nästan 160 länder med 10 000 återförsäljare och verkstäder har märket stor spridning över hela världen. Efter drygt 200 år av stark närvaro på marknaden är Peugeot genomsyrat av inspiration och har stora internationella ambitioner för de kommande åren. Det yngsta modellprogrammet någonsin, där bland andra sportiga 208 GTi och crossovern 2008 lanserats med stor framgång, kompletteras nu av helt nya 308, som vunnit priset « Årets Bil 2014 ».Hög kvalitet i såväl produkter som service, förfinad design och omsorg och en unik körupplevelse bidrar till den bilglädje varje Peugeot förmedlar.