Peugeot uppnår rekordresultat under första kvartalet i Kina och fortsätter sin tillväxtstrategi

PSA Peugeot Citroën har uppnått försäljningsrekord under första kvartalet av 2013 i Kina. Den kinesiska marknaden är världens ledande bilmarknad sedan 2009:

• 142 000 fordon sålda (+31% i förhållande till första kvartalet under 2012, på en marknad som ökat med +17,5%);
  • En marknadsandel på nära 4% (3,95%), en betydlig stigning från föregående år.

Dessa resultat bestyrker den ökande tillväxtrenden sedd under 2012, med 442 000 sålda fordon, vilket motsvarar en tillväxt på 9,2% på en marknad som ökat med 7,2%. Denna tillväxt drevs i synnerhet av en stark försäljning av märket Dongfeng Peugeot (+24%). DPCA, den joint venture i vilken PSA Peugeot Citroën och Dongfeng ingår, siktar på en marknadsandel på 5% 2015. DPCA kommer att lansera två nya modeller i Kina under andra halvåret av 2013: Citroën C-Elysée och Peugeot 301. Produktionen i Wuhan kommer även att utökas med invigningen av en tredje fabrik i juli.

På Shanghai Motor Show, som pågår denna vecka, kommer PSA Peugeot Citroën att presentera sin konceptbil Wild Rubis, en förhandsvisning av den framtida DS-versionen av en stadsjeep. På invigningen den 28 mars ägde världspremiären av gruppens flaggskeppsbutik ”DS World” i Shanghai rum. PSA Peugeot Citroën och Changans joint venture CAPSA, kommer att påbörja lokal tillverkning av Citroën DS5 under andra halvåret av 2013 vid anläggningen i Shenzen, med en tillverkningskapacitet på 200 000 fordon per år.

Peugeot är det enda bilmärket som erbjuder en samlad mobilitetslösning med person- och transportbilar, scooters, cyklar och en lång rad tjänster. Med 10 000 återförsäljare och verkstäder i 160 länder får Peugeots spännande mobilitetslösningar spridning över hela världen. Efter drygt 200 års stark närvaro på marknaden är Peugeot genomsyrat av inspiration och framgång och förnyar sin design och sin visuella identitet, utvidgar sitt modellprogram och har stora internationella ambitioner för de kommande åren. Peugeot lanserade 2011 familje- och tjänstebilen Peugeot 508 - en rymlig miljöbil i sedan- och kombiutförande - som blivit en riktig succé i hela Europa och Kina, iOn – en till 100 % elektrisk bil, 408 i Kina och tre nya modeller i Latinamerika. 2012 lanserades banbrytande modeller såsom världens första dieselhybrid 3008 HYbrid4, 508 RXH och nya generationens småbil - Peugeot 208. I år är det dags för läckra 208 GTi och crossovern Peugeot 2008.