Nya Opel Astra GSe och nya Opel Astra Sports Tourer GSe

Premiär: Astra GSe och Astra Sports Tourer GSe är här

Opels framtid är sportig och elektrisk: Astra GSe och Astra Sports Tourer GSe plug-in hybrider representerar nytt dynamiskt varumärke.
Passion möter ansvar. GSe möjliggör en kombination av prestanda och utsläppsfri mobilitet.
GSe-specifika chassin: Lägre chassin, specifikt framtagen styrkalibrering och unik fjädring.
Distinkt GSe-design: 18-tumsfälgar från det hyllade Manta GSe-konceptet och exklusiva AGR-certifierade GSe-framsäten

GSe är tillbaka! Först presenterades att Opel återupplivar GSe som varumärke för dynamiska och elektrifierade modeller. I dag presenteras de första GSe-modellerna - nya Opel Astra GSe och nya Opel Astra Sports Tourer GSe.

- Nya Astra GSe och Astra Sports Tourer GSe är perfekta modeller för att lansera vår nya dynamiska beteckning, helt i linje med vår strategi för att bli ett fullt elektrifierat varumärke till 2028, säger Florian Huettl, vd för Opel.

Med en imponerande drivlina som genererar 165 kW/225 hk och ett vridmoment på 360 Nm (samt preliminära WLTP-siffror på 1.1-1.2 l/100 km, CO2-utsläpp på 25-26 g/km vid blandad körning) är nya Astra GSe och Astra Sports Tourer GSe klassledande vid start från stillastående, acceleration och maximal hastighet.

Dessutom kommer nykomlingarna sätta ett nytt riktmärke för körglädje. I jämförelse med sina Astra-syskon är GSe-modellerna ännu mer dynamiska och precisa; med styrning, fjädring och bromsar som svarar direkt och precist i enlighet med förarens agerande. De nya GSe-modellerna kommer dessutom ha specifikt framtagna chassis, som sänker modellerna 10 millimeter jämfört med sina Astra-syskon.

Astra-design - med GSe-element

Opels GSe-modeller fångar upp den djärva Astra-designen och förstärker den med GSe-specifika designelement så som 18 tumshjul inspirerade av Manta GSe-konceptet, GSe-emblem och specifik framtagna prestanda-framssäten (AGR-certifierade) - unika för GSe och även en förlängning av Opels satsning på komfort i framkant.

I och med presentationen av nya Astra GSe och Astra Sports Tourer GSe går GSe-beteckningen även från att stå för “Grand Sport Einspritzung” till att framöver stå för “Grand Sport electric”, helt i linje med Opels satsning på elektrifiering.

Mer information, inklusive ett längre pressmeddelande med fler detaljer finns på: https://www.media.stellantis.c...