Premiär för Peugeot 208 klädd i ”haute couture” lack

Premiär för Peugeot 208 klädd i ”haute couture” lack

När Peugeot presenterar nya generationens 208 under premiärhelgen är det inte bara nya motorer och modern teknologi som lockar utan också två exklusiva och unika strukturlacker, Ice Grey och Ice Silver.

Peugeot 208 är den första serietillverkade bilen som klätts i denna matta lack som med sin skimrande struktur framhäver modellens linjer och förstärker intrycket av en modern och elegant småbil. Strukturlacker har länge varit ett dyrt tillval på lyxbilar men på nya 208 är tillägget 5 900 kr tack vare en effektiv och patenterad tillverkningsprocess som Peugeot utvecklat under närmare fyra års tid.

Helgen den 29-30 augusti är det premiär för nya Peugeot 208 hos de svenska återförsäljarna. Det rekommenderade introduktionspriset är 113 900 kronor.

208 har sedan den lanserades uppskattats för sin design och personliga utstrålning. I sin nya utformning förstärks modellens formspråk och med den matta strukturlacken blir 208 ännu mer distinkt och elegant i sin framtoning. Nya 208 utstrålar självsäkerhet och högre status.

Lacken framställs i fabriken i Poissy i Frankrike och efter närmare fyra års utvecklingsarbete och många patent är 208 den första serietillverkade bilen som kan erbjuda strukturlack till samma kostnad som klassiska metalliclacker. Strukturlacker appliceras i efterhand och oftast för hand vilket innebär ett tillvalspris på upp emot 55 000 kronor.

- De två strukturlackerna, Ice Grey och Ice Silver, utgör en teknologisk milstolpe eftersom Peugeot, som den första bilproducenten i världen, har lyckats integrera lackeringen till fullo i produktionsprocessen, säger Gilles VIDAL, designchef på Peugeot.

De första lacklagren med bland annat rostskyddsbehandlingen är densamma som för konventionella lacker. Själva innovationen är innehållet i strukturlacken och sättet den appliceras på bilen. Lacken består av flera textursammansättningar och små silicapartiklar och mikrobubblor av polyamid. Silicapartiklarna ger lacken sitt matta och lite knottriga utseende medan polyamiden bidrar till själva strukturen och den läckra skimrande glansen. Eftersom grundlackeringen är den samma för alla ytlacker kan lackroboten vara flexibel, vilket gör processen mycket kostadseffektiv i fabriken och slutpriset gynnsamt för kunden.

- Att Peugeot har utvecklat denna patenterade metod innebär ett genombrott för bilarnas design och hållbarhet. Den eleganta, tåliga och moderna strukturlacken visar att Peugeot tänker nytt och ständigt utvecklar alla områden i produktionsprocessen. Innovationer som vi kommer att se på fler bilmodeller i framtiden, avslutar VIDAL.

Strukturlacken är både matt och skimrande i ljuset vilket ger ett exklusivt intryck men den är samtidigt hård och det bidrar till den robusta känslan. Lacken är mer tålig och lättare att hålla snygg jämfört med konventionell lack eftersom den är mer motståndskraftig mot små repor som kan uppkomma vid exempelvis maskintvätt, dock utan vaxbehandling, eftersom detta inte behövs.

Förutom de unika strukturlackerna kommer 208 i många läckra färger, bland annat en ny orange metallic, ”Orange Power”, som passar sportigt eleganta 208. Flera exklusiva versioner kommer att erbjudas med generösa utrustningspaket med specialfälgar, klädslar och sportiga attribut. Det finns två läckra personliga designval som gör att 208 får ännu fler att vända sig om på gatorna: Design Pack Menthol White och Design Pack Lime Yellow. Både ut- och invändigt kryddas 208 av bländande vita eller neongula detaljer som fullbordar upplevelsen.

Toppversionen, som kröner 208-programmet, är 208 GTi by PEUGEOT SPORT. Den visar också prov på Peugeots försprång och lekfullhet när det gäller lacker. Den är lackerad i de kännetecknande Peugeot GTi-färgerna, rött och svart, där det röda är glänsande blankt och det svarta är matt och färgerna skiljs åt i ett knivskarpt snitt bakom bakdörrarna.

Förutom den rikliga variationen av lacker och personliga tillval har nya 208 uppdaterats med modern LED-ljusteknologi i 3D och stadskörningen underlättas med utrustning som nödbromssystemet - Active City Break, backkamera och parkeringsassistans. PEUGEOT i-Cockpit med den lilla sportratten inbjuder till körglädje och nya påkostade material i den tysta och ombonade interiören ger en lyxig känsla. Under huven erbjuds ett brett urval av ultraeffektiva bensin- och dieselmotorer där den snålaste förbrukar 3 l /100 km (79 g CO2/km) i blandad körning, vilket slår alla rekord på marknaden.

Peugeot är det enda bilmärket som erbjuder en samlad mobilitetslösning med person- och transportbilar, scooters, cyklar och en lång rad tjänster. Verksamma i nästan 160 länder med 10 000 återförsäljare och verkstäder har märket stor spridning över hela världen. Efter drygt 200 år av stark närvaro på marknaden är Peugeot genomsyrat av inspiration och framgång och förnyar sin design och sin visuella identitet, utvidgar sitt modellprogram och har stora internationella ambitioner för de kommande åren. Det yngsta modellprogrammet någonsin, där bland andra sportiga 208 GTi och crossovern 2008 lanserats med stor framgång, samt helt nya 308, som fick mottaga den prestigefulla utmärkelsen « Årets Bil 2014 ». Hög kvalitet i såväl produkter som service, förfinad design och omsorg och en unik körupplevelse bidrar till den bilglädje varje Peugeot förmedlar.