Nya Peugeot 5008 SUV.

Premiär: Första bilderna på nya Peugeot 5008 SUV

Namnet är fortfarande Peugeot 5008. Allt annat är förändrat. Idag visar Peugeot upp nya Peugeot 5008 SUV, en sjusitsig SUV i C-segmentet. Bakom den eleganta och dynamiska designen finns en fantastiskt praktisk bil för hela familjen.

SUV på utsidan – rymlig på insidan
Nya Peugeot 5008 SUV är en SUV i ordets rätta bemärkelse. Alla kännetecken är där; en utdragen, hög och elegant kaross med en hög midjelinje. En lång motorhuv och en vertikal grill ger ett dynamiskt och robust intryck som förmedlar styrka och respekt.

Med en längd på 4,64 meter förmedlar Peugeot 5008 SUV en kompakt och välproportionerad SUV-känsla, även om den är 19 centimeter längre än sitt syskon Peugeot 3008 SUV och 11 centimeter längre än sin 5008-föregångare. Den väl tilltagna hjulbaslängden på 2,84 meter gör passagerarna i Peugeot 5008 SUV till stora vinnare, med generöst benutrymme och komfort. Peugeots designers har dessutom fokuserat på flexibilitet och maximalt nyttjande av utrymmet. Något som visar sig i:

- Tre matchande, separata, fällbara säten i andra raden.
- Två urtagbara, separata, fällbara säten i tredje raden.
- Lastkapacitet upp till 1060 liter i femsitskonfigurationen.
- Fällbart passagerarsäte fram, vilket möjliggör lastlängd på upp till 3,20 meter.

Interiör fylld av innovation och design

Nya Peugeot 5008 SUV är utrustad med den senaste generationen Peugeot i-Cockpit, som erbjuder föraren massvis av innovativa och väldesignade detaljer. Ovanför den kompakta ratten finns en 12,3 tum head up-display som med hjälp av elegant grafik presenterar all nödvändig information.

Den 8 tum stora pekskärmen ovanpå mittkonsolen samlar inställningar och funktioner som är användbara för föraren. Sju smakfullt utformade vippknappar erbjuder dessutom snabb tillgång till ofta använda funktioner; radio, aircondition, navigation, telefon, inställningar, appar och varningsblinkers.

Snåla motorer och högt säkerhetstänk

Peugeots fokus på körglädje, säkerhet och bränsleeffektiva motorer genomsyrar nya Peugeot 5008 SUV. Peugeot 5008 SUV är, precis som syskonen Peugeot 308 och Peugeot 3008 SUV, byggd på den effektiva EMP2-plattformen, som är känd för sina dynamiska egenskaper och kombination av komfort och goda vägegenskaper.

Peugeot 5008 SUV erbjuds med motorfamiljerna BlueHDi och PureTech och såväl bensin- som dieselmotorerna står i en klass för sig själva i en jämförelse med konkurrensen. Koldioxidutsläppen är så låga som 115 g/km för bensinalternativen och endast 105 g/km för diesel.

Det finns fyra bensinmotoralternativ för nya Peugeot 5008 SUV:
- 1,2 l PureTech 130 hk S&S 6-växlad manuell växellåda, standard(CO2 117g/km) eller supereffektiv (CO2 115 g/km)
- 1,2 l PureTech 130 hk S&S 6-växlad automatväxellåda (CO2 120 g/km)
- 1,6 l Puretech 165 hk S&S 6-växlad automatväxellåda (CO2 133 g/km)

Samt sex stycken dieselmotorer:
-1,6 l BlueHDi 100 hk S&S 5-växlad manuell växellåda (CO2 106 g/km)
-1,6 l BlueHDi 120 hk S&S 6-växlad manuell växellåda, standard (CO2108 g/km) eller supereffektiv (CO2 105 g/km)
-1,6 l BlueHDi 120 hk S&S 6-stegad automatväxellåda (CO2 112 g/km)
- 2,0 l BlueHDi 150 hk S&S 6-växlad manuell växellåda (CO2 118 g/km)
- 2,0 l BlueHDi 180 S&S 6-stegad automatväxellåda (CO2 124 g/km)

Nya Peugeot 5008 SUV är välutrustad med förarhjälpmedel för att minimera risken för incidenter och erbjuder automatiskt bromssystem (Automatic Emergency Braking System), avståndsvarnare, filhållningsassistent, trötthetsvarnare, automatisk omkoppling mellan halv- och helljus, avkänning av hastighetsbegränsning, adaptiv farthållare med Stop-funktion (automatiska växellådor), dödavinkelvarnare samt Visio Park 360 och parkeringsassistent för säker parkering.

Nya Peugeot 5008 SUV presenteras i samband med Paris Motor Show i slutet av september och lanseras under våren 2017.

Peugeot är det enda bilmärket som erbjuder en samlad mobilitetslösning med person- och transportbilar, scooters, cyklar och en lång rad tjänster. Verksamma i nästan 160 länder med 10 000 återförsäljare och verkstäder har märket stor spridning över hela världen. Efter drygt 200 år av stark närvaro på marknaden är Peugeot genomsyrat av inspiration och framgång. Försäljningen ökar stadigt i hela världen, modellprogrammet är det yngsta någonsin (2,6 år i snitt) och Peugeot leder hållbarhetsutvecklingen med ett genomsnittligt koldioxidutsläpp på 106,9 g/km. Hög kvalitet i såväl produkter som service, förfinad design och omsorg och en unik körupplevelse bidrar till den bilglädje varje Peugeot förmedlar. Nya 308 fick den prestigefulla utmärkelsen« Årets Bil 2014 ».