PSA Peugeot Citroën samarbetar med Transport & Environment för att publicera realistiska förbrukningssiffror

Som första biltillverkare tog PSA Peugeot Citroën nyligen initiativet att mäta och ange bränsleförbrukningen under körning i verklig trafik för koncernens modeller.
Nu står det klart att den oberoende organisationen Transport & Environment kommer fastställa den verklighetsanpassade testproceduren för att mäta förbrukning och utsläpp och att en tredje part övervakar och godkänner testförfarandet.
Förbrukningssiffrorna kommer att publiceras redan under våren 2016.

Syftet är att förbättra informationen till konsumenterna eftersom förbrukningssiffrorna, som anges av alla biltillverkare idag, fastställs i en påbjuden EU-körcykel (NEDC) i laboratoriemiljö som inte fullt ut representerar dagens körsätt i Europa.

Mätningarna kommer att utföras i två steg; det första steget är att mäta och offentliggöra bränsleförbrukningssiffrorna i verklig trafik under våren 2016. Steg två innebär att mäta utsläppsnivåerna av CO2 (koldioxid) men även av NOx (kväveoxid) för personbilar Euro 6.2 och under våren 2017 kommer utsläppsresultaten att publiceras.

- Realistiska mätmetoder av koldioxidutsläpp och bränsleförbrukning kommer hjälpa bilköparna att välja de mest effektiva modellerna och det kommer gynna både konsumenterna, folkhälsan och vår miljö. Vi är övertygade om att den plan vi verkställer tillsammans med PSA kommer ge transparanta och trovärdiga resultat, som alla kan lita på, säger Jos Dings, Direktör på Transport & Environment (T&E).

Proceduren innebär att köra PSA’s volymmodeller på vanliga vägar i närheten av Paris, i stadskörning, landsvägskörning och motorvägskörning, för att kunna fastställa bränsleförbrukningen under verklig körning. Testerna kommer att integreras och utgöra en del av PSA’s kvalitetsstandard. Själva testerna och testresultaten kommer att övervakas och godkännas av en tredje part och för ögonblicket förhandlas det med Bureau Veritas.

- Detta innovativa initiativ visar att en biltillverkare och en oberoende miljöorganisation kan komma överens och genomföra förbättringar för konsumenterna tillsammans. Samtidigt kommer det att belysa de avancerade teknologier som PSA Peugeot Citroën har utvecklat för att sänka bränsleförbrukning och utsläpp. Vi måste värna om det viktigaste vi har, nämligen kundernas förtroende, avslutar Carlos Tavares, VD för PSA Peugeot Citroën.

Peugeot är det enda bilmärket som erbjuder en samlad mobilitetslösning med person- och transportbilar, scooters, cyklar och en lång rad tjänster. Verksamma i nästan 160 länder med 10 000 återförsäljare och verkstäder har märket stor spridning över hela världen. Efter drygt 200 år av stark närvaro på marknaden är Peugeot genomsyrat av inspiration och framgång. Försäljningen ökar stadigt i hela världen, modellprogrammet är det yngsta någonsin (2,6 år i snitt) och Peugeot leder hållbarhetsutvecklingen med ett genomsnittligt koldioxidutsläpp på 106,9 g/km. Hög kvalitet i såväl produkter som service, förfinad design och omsorg och en unik körupplevelse bidrar till den bilglädje varje Peugeot förmedlar. Nya 308 fick den prestigefulla utmärkelsen« Årets Bil 2014 ».