PSA presenterar framtidsplanen "Back in the race"

PSA presenterar framtidsplanen "Back in the race"

Carlos Tavares, som nyligen tagit över posten koncernchef för PSA Peugeot Citroën efter Philippe Varin, presenterar framtidsplanen ”Back in the Race”.

Planen syftar till att påskynda återhämtningen för PSA Peugeot Citroën under åren 2014 – 2018. Målen:
- ett positivt fritt kassaflöde för koncernen 2016
- ett positivt fritt kassaflöde på 2 miljarder euro perioden 2016 - 2018
- en rörelsemarginal på 2 % för bildivisionen fram till 2018 med ett mål på 5 % under nästa tidsperiod 2019 - 2023.

Åtgärdsplanen är utformad kring fyra operativa mål:
1 ) DS, Peugeot och Citroën är tre välkända varumärken i världen
· Utvecklingen av DS till ett eget premiumvarumärke påskyndas ytterligare
· Parallellt förstärker koncernen insatserna för att tydligare positionera de tre varumärkena och respektive modellprogram, säkerställa att de kompletterar varandra och har rätt prisposition på marknaden.

2 ) Global produktstrategi i linje med marknadens efterfrågan
· Koncernen kommer med tiden rationalisera modellprogrammet till 26 modeller till år 2020. Med ett koncentrerat modellprogram stärker PSA Peugeot Citroën positionen i de mest lukrativa segmenten.
· Det bidrar till att optimera användningen av tekniska plattformar och tillämpningar över hela världen och effektiviserar gruppens investeringar i forskning och utveckling.

3 ) Lönsam internationell tillväxt med respekt för grunderna i bilvärlden
· Koncernen expanderar i Kina och tredubblar volymen i samarbetet med Dongfeng till 2020, vilket också omfattar etableringen av DS-varumärket.
· Partnerskapet med Dongfeng påskyndar utvecklingen i länderna i Sydostasien.
· Parallellt kommer koncernen vända läget i Ryssland och förändra affärsmodellen i Sydamerika, med målet att vara lönsamma på båda områdena under den kommande treårsperioden.
· PSA Peugeot Citroën kommer att söka expansionsmöjligheter på tillväxtmarknader som Afrika och Medelhavsområdet.
· För att uppnå dessa mål upprättas en ny global organisation uppbyggd kring sex stora regioner, Eurasien, Europa, Mellanöstern/Afrika, Sydamerika, Kina och Sydostasien (ASEAN) och Stillahavsområdet.

4 ) Modernisering för att förbättra konkurrenskraften, särskilt i Europa
· För att bli mer konkurrenskraftiga påskyndas moderniseringen av anläggningarna, som anpassas till de högsta internationella standarderna inom fordonsindustrin, samtidigt som kostnader och lager minskas.

Fortsatt förändring av företagskulturen
Återhämtningen är på god väg, men koncernen behöver utveckla den globala vinstdrivna kulturen och arbeta vidare med den globala strategin för att återgå till en fullt lönsam verksamhet.
En förutsättning för att uppnå ovanstående fyra mål, är att PSA Peugeot Citroën fortsätter den omdaning av företagskulturen som redan påbörjats.

I samband med presentationen av planen sa Carlos Tavares:
- Min ambition med planen "Back in the race" är att skynda på koncernens återhämtning genom att kanalisera medarbetarnas kreativa potential i rätt riktning, så att vi snabbt kan vända till en lönsam verksamhet."

Mer information, bilder och videoklipp hittar du här.

Peugeot är det enda bilmärket som erbjuder en samlad mobilitetslösning med person- och transportbilar,scooters, cyklar och en lång rad tjänster. Verksamma i nästan 160 länder med 10 000 återförsäljare och verkstäder har märket stor spridning över hela världen. Efter drygt 200 år av stark närvaro på marknaden är Peugeot genomsyrat av inspiration och framgång och förnyar sin design och sin visuella identitet, utvidgar sitt modellprogram och har stora internationella ambitioner för de kommande åren. Det yngsta modellprogrammet någonsin, där bland andra sportiga 208 GTi och crossovern 2008 lanserats med stor framgång, kompletteras nu av helt nya 308, som vunnit priset « Årets Bil 2014 ».Hög kvalitet i såväl produkter som service, förfinad design och omsorg och en unik körupplevelse bidrar till den bilglädje varje Peugeot förmedlar.