Stark global tillväxt och framgång för Peugeots nylanseringar 2014

Stark global tillväxt och framgång för Peugeots nylanseringar 2014

Peugeot är “Back in the race”. Märket ökar starkt i Europa + 13,5% och noterar försäljningsrekord i Kina – en ökning med hela 32,4 % under första halvåret 2014. Globalt har märket sålt 853 000 bilar och det är Årets Bil 308 och 308 SportWagon samt crossovern 2008 och nya 3008 som bidrar till framgångarna.

Modellprogrammet är det yngsta någonsin med en snittålder på bara tre år och det riktar sig till hela 96 % av segmenten på marknaden. Peugeot är också det bilmärke som leder utvecklingen mot lägre förbrukning och sänkta koldioxidutsläpp med ett genomsnittligt CO2-utsläpp på låga 112,2 g/km. Nästa stora innovation - lufthybriden Peugeot 2008 Air som lanseras under 2016 - kommer att stärka positionen ytterligare.

Lyckade lanseringar
Under första halvåret 2014 ökade Peugeot sin produktoffensiv. Nyligen lanserade Peugeot lilla
mellanklassaren 308, som fick den prestigefyllda utmärkelsen ”Årets Bil” med motiveringen snygg design, hög kvalitet och tekniska framsteg. Modellen har redan sålts i drygt 100 000 exemplar och kombimodellen har 21 000 beställningar inför Europalanseringen som pågår under sommaren. Fabriken i Sochaux har ökat produktionstakten med 160 enheter per dag, per den sista april, till totalt 900 bilar.

Nya crossovern 2008, lanserad i början av maj 2013, har mött ett enastående mottagande i hela världen. I Europa har modellen en marknadsandel på hela 23,3 % i sitt segment. Under årets sex första månader tillverkades närmare 100 000 bilar i Mulhouse och det är 30 % fler än budgeterat. Succén har medfört att fabriken har tredubblat produktionstakten och idag tillverkas 860 bilar per dag.

Nyligen faceliftade Peugeot 3008 har ökat sin försäljning med 13 % jämfört med samma period 2013 i Europa och i Kina, där kompakta crossovermodeller ökar i popularitet.

Peugeot 301 fortsätter sin succé i Kina och andra länder i framförallt Asien där modellen erbjuds. Under första halvåret har Peugeot 301 sålts i 58 100 exemplar i Kina – en ökning med hela 55 %.

Även Peugeots transportbilsprogram ökar kraftigt under årets sex första månader + 7,6 % och nya Boxer, som lanserades under våren, har fått en riktigt bra start i Europa.

Peugeot lanserar nu ett brett urval av högeffektiva Euro 6-klassade bensin- och dieselmotorer i alla sina modeller.  PureTech är beteckningen på en ny motorfamilj bestående av 3-cylindriga överladdade bensinmotorer. Bränsleförbrukningen och CO2-utsläppen har minskat med 21 procent.

BlueHDi är samlingsnamnet på Peugeots nya Euro 6-dieselmotorer. Genom att kombinera den avancerade NOx katalysatorn SCR (Selective Catalytic Reduction) och partikelfilter med additiv reduceras utsläppen av kväveoxider, NOx, med upp till 90 procent, samtidigt som de luftburna partiklarna reduceras med 99,9 procent. Nya 1,6 BlueHDi med 120 hästkrafter i nya Peugeot 308 är ett tekniskt framsteg där prestanda och låg bränsleförbrukning går hand i hand. Med sexväxlad manuell låda släpper den endast ut 83 g CO2/km, vilket är lägst i klassen.

Peugeot är det enda bilmärket som erbjuder en samlad mobilitetslösning med person- och transportbilar,scooters, cyklar och en lång rad tjänster. Verksamma i nästan 160 länder med 10 000 återförsäljare och verkstäder har märket stor spridning över hela världen. Efter drygt 200 år av stark närvaro på marknaden är Peugeot genomsyrat av inspiration och framgång och förnyar sin design och sin visuella identitet, utvidgar sitt modellprogram och har stora internationella ambitioner för de kommande åren. Det yngsta modellprogrammet någonsin, där bland andra sportiga 208 GTi och crossovern 2008 lanserats med stor framgång, kompletteras nu av helt nya 308, som vunnit priset « Årets Bil 2014 ».Hög kvalitet i såväl produkter som service, förfinad design och omsorg och en unik körupplevelse bidrar till den bilglädje varje Peugeot förmedlar.