Sture Nilsson Bil AB firar 60 år med Peugeot

Sture Nilsson Bil AB firar 60 år med Peugeot

Sture Nilsson Bil AB i Hammenhög firar 60 år som Peugeotåterförsäljare i helgen. Det anrika företaget grundades år 1937 av Sture Nilsson och idag är det tredje generationen som driver företaget. Som exklusiv återförsäljare av Peugeot sedan 1953 är det en av de äldsta och mest framgångsrika återförsäljarna i Sverige.

Jubileumsfirandet äger rum den 25-26 maj. Peugeotklubben är självklart på plats och förevisar några av Peugeots historiska modeller, bland annat legenden 205 GTi som välkomnar Sverigepremiären av 208 GTi.

Verksamheten startades år 1937 av Sture Nilsson som en allsidig fordonsbutik med bland annat reparation, körskola och bilförsäljning som tjänster. År 1953 blev företaget återförsäljare av Peugeot och mötte stora framgångar redan från start. Med efterkrigsmodellen 203 vann företaget många nöjda kunder och sedan dess har samtliga klassiska Peugeotmodeller synts i bilhallen i Hammenhög - 403, 404, 504 o.s.v. Idag driver tredje generationen av familjen Nilsson företaget, med Jonas Nilsson i spetsen.

Sture Nilsson Bil AB är en mycket uppskattad Peugeotåterförsäljare och har uppnått fantastiska resultat genom åren. Hammenhög kallas i folkmun Peugeot-land. Med en marknadsandel på närmare 10 % på personbilar och drygt 20 % på transportbilar syns Peugeots bilar överallt. Kundnöjdheten på distriktet är också bland det högsta i landet för att inte tala om lojaliteten bland kunderna.

- Många av våra kunder har kört Peugeot hela livet, berättar Jonas Nilsson på Sture Nilsson Bil i Hammenhög. Eftersom märket har ett riktigt brett modellprogram finns det alltid en modell som passar för varje skede i livet.

Jubileumsfirandet, som äger rum den 25-26 maj i bilhallen i Hammenhög, besöks bland annat av Peugeotklubben som visar upp ett tjugotal veteranbilar. Sture Nilsson Bil AB kommer att bjuda på många familjeaktiviteter under helgen såsom musikkår, tipsrunda och godisregn. Dessutom kommer klassikern 205 GTi att vara på plats i bilhallen och bana väg för nya Peugeot 208 GTi som finns att provköra.

- Vi kommer fylla hela hallen och förhoppningsvis hela Hammenhög med Peugeotbilar, gamla och nya, säger Jonas Nilsson, om helgens jubileumsfirande.

- Känns härligt att få fortsätta förvalta detta anrika bilmärke med över hundra års erfarenhet av bilbyggande och alla nya modeller som är på intågande, avslutar Jonas.

Detta 60-åriga samarbete illustrerar Peugeots förankring som ett av de äldsta bilföretagen på den svenska marknaden. Sture Nilsson Bils utveckling genom åren tillsammans med övriga 70 återförsäljare säkerställer Peugeots fortsatta framgång i Sverige.

Peugeot är det enda bilmärket som erbjuder en samlad mobilitetslösning med person- och transportbilar, scooters, cyklar och en lång rad tjänster. Med 10 000 återförsäljare och verkstäder i 160 länder får Peugeots spännande mobilitetslösningar spridning över hela världen. Efter drygt 200 års stark närvaro på marknaden är Peugeot genomsyrat av inspiration och framgång och förnyar sin design och sin visuella identitet, utvidgar sitt modellprogram och har stora internationella ambitioner för de kommande åren. Peugeot lanserade 2011 familje- och tjänstebilen Peugeot 508 - en rymlig miljöbil i sedan- och kombiutförande - som blivit en riktig succé i hela Europa och Kina, iOn – en till 100 % elektrisk bil, 408 i Kina och tre nya modeller i Latinamerika. 2012 lanserades banbrytande modeller såsom världens första dieselhybrid 3008 HYbrid4, 508 RXH och nya generationens småbil - Peugeot 208. I år är det dags för läckra 208 GTi och crossovern Peugeot 2008.