Sverigepremiär för Peugeot RCZ R

Sverigepremiär för Peugeot RCZ R

Lagom till vårsolen tittar fram, nu är den här – Peugeots mest kraftfulla serieproducerade modell i märkets historia.
Peugeot RCZ R är utvecklad av motorsportavdelningen Peugeot Sport, konstruerad för en maxad upplevelse på racingbanan samtidigt som bilen är praktisk nog att användas till vardags.
Ur 1,6 liter motorvolym nås toppeffekten 270 hk samtidigt som koldioxidutsläppet är låga 145 g/km.

Peugeot RCZ R visades på Frankfurtsalongen förra hösten och börjar nu säljas på den svenska marknaden. Peugeot Sport har använt sina erfarenheter från racingvärlden och kraftigt modifierat standardversionen med påkostad utrustning som klarar påfrestningarna vid den mest krävande körningen.
Den nya 270 hästkrafter starka turbomotorn är på blott 1,6 liter, men sätter prestandarekord i sin klass med nästan 170 hk per liter.

Det maximala vridmomentet 330 Nm finns tillgängligt från 1 900 varv/min upp till 3 500 varv/min.
Bilen accelererar från 0-100 km på 5,9 sekunder och har samtidigt ett koldioxidutsläpp på låga 145 g/km. Den blandade förbrukningen ligger på 6,3 liter per 100 km.

Jämfört med RCZ har downforce baktill ökat med 15 daN.m tack vare en ny spoiler som bidrar till stabilitet vid höga hastigheter. Vikten har reducerats med 17 kg jämfört med 200-hästarsversionen av RCZ tack vare en översyn och genom att byta ut ett antal komponenter till lättviktsmaterial. Med en vikt på 1280 kg får RCZ R ett vikt/effekt-förhållande på 4,7 kg/hk. Toppfarten är elektroniskt begränsad till 250 km/h.

Exklusiv signatur
Mattsvarta takbågar, svartlackerade sidobackspeglar, en stor fixerad bakspoiler och diffusor med två kromade slutrör ger den rätta racingkänslan. Bilen är sänkt med 10 millimeter och vilar på specialdesignade 19-tumsfälgar där ett ”R” har snidats ut för hand i aluminiumet. De tvåfärgade fälgarna är skodda med Goodyear Eagle F1 Asymmetric 2-däck i dimensionen 235/40 R19.

De högre och bredare (9 tum) fälgarna gör plats för större bromsar med kraftfulla prestanda. De flytande fyrkolvsoken i aluminium har lackerats röda och är signerade Peugeot Sport. Fram sitter ventilerade bromsskivor, 340 millimeter i diameter och 32 mm tjocka, från Alcon, utvecklade för att tåla upprepad extrem belastning. Från 130 km/h ner till stillastående är bromssträckan 61 meter.

RCZ R finns i fyra olika färger: Moroccan Red, Nera Black, Mercury Grey och Opal White. I den svartlackerade grillen, på bakpartiet och i interiören återfinns det bokstaven ”R”, som vittnar om det mer extrema utförandet. Xenonstrålkastarna i titanutförande och med kurvljusfunktion ger ett distinkt, samtidigt sobert intryck.

Atmosfär tillägnad föraren
Invändigt förstärks det sportiga temat med djupt skålade sportstolar som ger stöd vid aktiv körning. Stolarna, som designats av Peugeot Sport, är klädda i svart Alcantara-klädsel och Nappa-läder med monogram ”R”. De röda sömmarna i sätena går igen i ratten, dörrarna och instrumentpanelen. Mellan framstolarna sitter en plakett i borstad aluminium med Peugeot Sport R-inskription.

Peugeot Sport – drivlina och chassi
Siffrorna talar sitt tydliga språk, RCZ R har ett temperament som tilltalar den sportigt lagda föraren med direkt gensvar i styrning, chassi och drivlina. Till grund för de förfinade egenskaperna ligger fackkunskapen hos Peugeot Sports hängivna ingenjörer. Erfarenheterna från RCZ Cup och 24-timmars på Nürburgring har varit en stor tillgång i utvecklingsarbetet.

– För att uppnå en prestanda på 270 hk och 330 Nm i en serieproducerad motor på 1,6 liter, som samtidigt ska kunna hålla för racing på bana, har det varit nödvändigt att ta till nya lösningar från motorsportens värld, berättar Thierry Chauvet, RCZ R Drive Train Development Manager.
Peugeot Sport har all kunskap för att genomföra sådant projekt tillsammans med Peugeots R&D-avdelning, som har bidragit med sina värdefulla erfarenheter från den industriella sidan, som till exempel hög driftsäkerhet.

Motorerna i R-modellen byggs för hand av ett särskilt team i fabriken i d’Hérimoncourt, Frankrike. Varje motor genomgår en serie av tester före leverans och klarar redan avgaskraven i Euro 6-normen.
Grunden består av 1,6-litersmotorn (1 598 cm3) där toppeffekten höjts till 270 hästkrafter vid 6 000 varv/min. Åtskilliga delar i motorn har modifierats eller bytts ut. Bland annat har motorblocket fått termobehandling och Twin Scroll-turbon har optimerats ytterligare.
Ett nytt grenrör i höghållfasthetsstål för att klara de högre temperaturerna har utvecklats med erfarenheterna från motorsporten.

De särskilda kolvarna är utvecklade i samarbete med MAHLE Motorsport. Kompressionsförhållandet är 9,2:1 jämfört med 11,0:1 i standardversionen. Kolvarna är smidda med en aluminiumlegering som också används i Formel 1. Vevstakarna är konstruerade för att klara särskilt höga varvtal och lagren på vevstakarna är utvecklade för att tåla extremt högt cylindertryck.
Lagren är täckta med ett skikt polymer, som klarar högt tryck och höga temperaturer. RCZ R är den första serieproducerade modellen i världen som använder denna avancerade teknologi som MAHLE patenterat.

Den sexväxlade manuella växellådan har en kortare växelspak och är förstärkt för att tåla högre påfrestningar. Utväxlingen är något tätare jämfört med standardversionen av RCZ vilket ger en ännu effektivare acceleration.
Exklusiv för R-versionen är den mekaniska differentialen av Torsen-typ som utnyttjar det höga vridmomentet fullt ut och ger samtidigt ökad stabilitet vid inbromsning. Antisladdsystemet har kalibrerats om och är urkopplingsbart.

Vikten har minskats 17 kg bland annat genom lättare bromsar, hjul, annat avgassystem och i den fasta bakspoilern.
Lägre tyngdpunkt och förbättrad aerodynamik (luftmotstånd/downforce), ökad spårvidd bak tillsammans med mer aggressiva chassiinställningar (toe in/camber) optimerar greppet i vägbanan och garanterar enastående väghållning och stabilitet vid toppfart. Annorlunda stötdämparinställning och uppstyvad kraftigare fjädring samt bakåtflyttad rollcenter bidrar till ännu vassare köregenskaper.

Komfort och körglädje i vardagen
Användandet av exklusiva material från premiumsegmentet i kombination med RCZ:s redan klassiska former ger en unik karaktär i sportcoupésegmentet. Trots att RCZ R är utvecklad med hjälp av erfarenheterna från banracing går den höga komforten i gatversionen inte förlorad. Tvärtom är RCZ R bekväm nog för vardagskörning och måste inte köras hårt för att uppskattas. Det praktiska 2+2-utförandet och ett för klassen ovanligt rymligt bagageutrymme (384/760 liter) som öppnas via en rejäl halvkombilucka höjer bruksvärdet markant.

Priset är 389 900 kronor och då är Peugeot RCZ R i princip fullutrustad med bland annat navigation, 7-tumsskärm, USB och Bluetooth som standard. Som tillval finns bland annat JBL Hifi-anläggning (5 900 kr) och olika exteriöra teman i form av ”My RCZ”-dekaler för att sätta en mer personlig prägel på bilen.

Peugeot är det enda bilmärket som erbjuder en samlad mobilitetslösning med person- och transportbilar,scooters, cyklar och en lång rad tjänster. Verksamma i nästan 160 länder med 10 000 återförsäljare och verkstäder har märket stor spridning över hela världen. Efter drygt 200 år av stark närvaro på marknaden utvidgar Peugeot sitt modellprogram och har stora internationella ambitioner för de kommande åren. Det yngsta modellprogrammet någonsin, där bland andra sportiga 208 GTi och crossovern 2008 lanserats med stor framgång, kompletteras nu av helt nya 308, som vunnit priset « Årets Bil 2014 ». Hög kvalitet i såväl produkter som service, förfinad design och omsorg och en unik körupplevelse bidrar till den bilglädje varje Peugeot förmedlar.