Oliwer Thimell är bäst i Sverige!

Oliwer Thimell är bäst i Sverige!

2015 års skolmästerskap i kyl- och värmepumpteknik är avgjort. Det blev en jämn tillställning där alla tretton tävlande visade på goda yrkeskunskaper. Oliwer Thimell från Universitetsholmens Gymnasium i Malmö var den som fick det allra bästa resultatet.

- Det är ju kul att vinna tävlingen, och extra kul att jag fick anställning igår. När vi skrev teoriprovet i tävlingen ringde min chef på praktikplatsen och anställde mig, säger Oliwer.

Tävlingen Skol-SM i kyl- och värmepumpteknik arrangeras av branschorganisationen Svenska Kyl & Värmepumpföreningen (SKVP) och hålls i maj varje år. Det är sistaårseleverna på gymnasiets VVS- och fastighetsprogram som tävlar. De flesta som tävlar går inriktningen kyl- och värmepumpteknik som väljs till år två.

Tävlingsorten ambulerar mellan de gymnasieskolor som medverkar. I år hade turen kommit till Nils Ericsonsgymnasiet i Trollhättan. Värd var kylläraren Martin Samuelsson. Huvuddomare var Mikael Dagberg och som domarkollega hade han Gunnar Sellin.

Tävlingen består alltid av teoriprov och praktiska prov. I år var det rörbockning, hårdlödning och en el-kopplingsfunktion med pressostat som stod på programmet.

Syftet med Skol-SM är dels att uppmärksamma ungdomar till att bli nyfikna på utbildningar inom kyl- och värmepumpteknik, dels att premiera goda kunskaper och uppmuntra till engagemang i gymnasiestudierna. Kyl- och värmepumpbranschen expanderar och företagen har ett stor behov av att nyanställa. Ungdomar som tycker teknik är kul, har en spännande framtid när de väljer kyl- och värmepumpbranschen. Det vanliga är att man börjar som montör av nya system, och med mer yrkeserfarenhet går över till jobb som servicetekniker på befintliga anläggningar.

- Å branschens vägnar vill jag gratulera alla tävlande till ett intressant yrkesval, och givetvis ett stort grattis till Oliwer, säger Henrik Brengesjö, utbildningsansvarig inom SKVP.

Vill du veta mer om gymnasieutbildningar i kyl- och värmepumpteknik, gå in på kyl.se och kolla på vilka orter utbildningen erbjuds.