​Försäljningen av värmepumpar har ökat under hela 2017

Starkt tredje kvartal för värmepumpar

Försäljningen av värmepumpar har ökat under hela 2017, så även under tredje kvartalet. Totalt ökade försäljningen med 13 % under kvartalet. Under årets första månader har det främst varit luft-vatten-värmepumpar och frånluftsvärmepumpar som haft en ökad försäljning, men under tredje kvartalet har även försäljningen av bergvärmepumpar tagit fart.

Försäljningen av luft-vattenvärmepumpar fortsätter att öka och under tredje kvartalet har antalet sålda värmepumpar i detta segment ökat med 28%. Även försäljningen av vätska-vattenvärmepumpar har varit god under tredje kvartalet, en ökning med 12 %. Försäljningen av frånluftsvärmepumpar har ökat stadigt även om vi kan se en avmattning i försäljningsökningen, + 7 % under tredje kvartalet.

Försäljningen uppdelad på olika produktslag:

Q3Ackumulerat  (Q1-Q3)
Totalt  13% 10%
Luft-vattenvärmepumpar 28%  20%
Frånluftsvärmepumpar 7% 14%
Vätska-vattenvärmepumpar (bergvärmepumpar) 12% 4%

Under tredje kvartalet har försäljningsökningen varit störst på marknaden för större fastigheter, med 28 %

- Intresset från fastighetsbranschen att satsa på värmepumpsteknik gör att vi förväntar oss ett fortsatt bra 2017, säger Per Jonasson vd på Svenska Kyl & Värmepumpföreningen.

Försäljningen uppdelad på villa och fastighet, Q3/ackumulerat:

Villa  Fastighet
Totalt 15% / 11%  28% / 16%
Luft-vattenvärmepumpar  37% / 28%
Frånluftsvärmepumpar  7% / 14%
Vätska-vattenvärmepumpar (bergvärmepumpar)  13% / 4%

Under årets tredje kvartal såldes värmepumpar för totalt 1,9 miljarder kronor i Sverige, vilket är 21 procent mer än samma period förra året. Totalt under året har värmepumpar till ett värde av 4,7 miljarder sålts.

För ytterligare information: Per Jonasson, vd, Svenska Kyl & Värmepumpföreningen,
tel: 08-512 549 55, e-post: per.jonasson@skvp.se