Gå direkt till innehåll
300 soldagar, torr, frisk och ren bergsluft skapar bästa förutsättningar för vår goda lufttorkade skinka

Blogginlägg -

Till vår Pasta Carbonara, vår Pizza Prosciutto och andra rätter så använder vi den goda lufttorkade skinkan från Recla i Sydtyrol, Italien. Med fantastiska förutsättningar från klimatet och omgivningen kan de få fram dessa fantastiska smaker.
Företaget Recla ligger mellan bergsmassiven Ortler och Palla Bianca i de sydtyrolska Alperna där den torra och friska bergsluften skapar perfekta förutsättningar för lufttorkning av skinka.

Traditionen att lufttorka skinka i Sydtyrol är mycket gammal. Den grundar sig i böndernas behov av att konservera maten vilket har levt vidare från generation till generation fram till idag. Historien hos Recla börjar redan 1620. Från starten fram till idag så följer Reclas produktionsprocess strikt de gamla familjetraditionerna. I Sydtyrol sammanföll två olika traditioner, dels från nordligare delar av Europa som konserverade genom rökning, dels den traditionen söderifrån där man konserverade mat genom lufttorkning. Dessa två metoder möttes här och skapade den skinka som vi nu bland annat använder i vår Pasta Carbonara, lätt rökt och lufttorkad i den friska alpluften.

Ett omsorgsfullt urval av råmaterial, en speciell mix av kryddor från hemliga familjerecept, en delikat rökning med bokträ, och en långsam och balanserad behandling i den rena och torra luften i Venosta Valley där företaget är beläget. Allt detta tillsammans ger den lufttorkade skinkan dess unika smak.

Ortler och Bergsluften
Med sina 3905 m är Ortler det högsta berget i Sydtyrol. Företagets anläggning ligger i orten Silandro mellan Ortlers bergsmassiv och Palla Bianca bergsmassiv. Glaciärerna i området har en stark påverkan på klimatet, luften är väldigt torr, frisk och ren. Den utsökta lufttorkningen beror därför i första hand på området och dess klimat.

Det är på grund av den ideala placeringen som Recla familjen har valt Silandro i Val Vensto som huvudplacering för företaget. Val Venosta karaktäriseras av vinden, som namnet antyder, och mer än 300 dagar solsken per år. Det ligger i en dal som är placerad mellan höga berg och glaciärer.

Hanna Frilén

Presskontakt VD La Pasta Veloce - Frilén & Zangerl AB 070 976 09 38

La Pasta Veloce - Slow food fast

La Pasta Veloce är ett framgångsrikt snabbmatskoncept som serverar vällagad italiensk mat med fokus på färsk pasta. En restaurang där gästen erbjuds italienska traditioner på ett modernt vis. Allt enligt devisen ”Slow food fast”.

När vi skapade La Pasta Veloce utgick vi dels från Italiens traditionella och ”långsamma” sida där mat, måltider och andra livets väsentligheter får ta den tid det tar - och dels från landets temperament, snabbhet och dynamik. Kombinationen av dessa två sidor utgör grunden i vårt koncept; från maten till inredning, förpackningsdesign, kommunikation etc. Med detta som grund har vi nu som mål att bygga Sveriges och på sikt norra Europas snabbpastakedja nummer 1.