​LaddAlliansen möjliggör eldrift i kollektivtrafik

Eldrift tar marknadsandelar även i kollektivtrafiken, ett måste om Sveriges mål om att minska klimatpåverkan med 70% till år 2030 ska nås. Under 2019 sattes 162 nya elbussar i trafik i Sverige, en rekordhög ökning från föregående år. Precis som med utvecklingen kring personbilstrafiken så innebär detta att lösningar för laddinfrastruktur byggs ut i samma takt, såväl i depåer som längs med vägarna.

När nu Laddalliansen Nordic presenterar en av branschens mest solida erbjudande till såväl kommuner, städer och kollektivtrafikmyndigheter är ett team med gedigen kompetens och mångårig erfarenhet inom laddinfrastruktur nyckeln till framgång.

- Att bygga ut laddinfrastrukturen för kommersiell trafik är en förutsättning för att möjliggöra elektrifiering busstrafiken. Vi har den erfarenhet som krävs för att snabbt få laddningen på plats och vi ser fram emot att bidra ytterligare i omställningen till fossilfritt, säger Ingvar Grundborg, VD på LaddAlliansen Nordic.

LaddAlliansen Nordic AB erbjuder helhetslösningar inom området infrastruktur för laddning av eldrivna bussar och andra kommersiella elfordon. I erbjudandet finns bla projektering, projektledning, laddutrustning samt service och support.

• Miljöpolitik