WENNSTROM FÖRVÄRVAR LADD ALLIANSEN NORDIC

Inom såväl persontrafik som logistiktransporter växer marknaden för eldrift starkt och Wennstrom tar en aktiv del i miljöarbetet för att skapa en fossilfri transportsektor. Parallellt har Ladd Alliansen Nordic AB på relativt kort tid tagit en mycket stark position vad avser laddinfrastruktur för elfordordon, framför allt elbussar.

Förvärvet stärker Wennstroms position inom området fossilfria drivmedel för den tunga nyttotrafiken och kompletterar vår verksamhet inom den traditionella drivmedelssektorn, menar Mats Lundh, VD för Wennstrom Fuel Systems AB i Sverige.

Vi fullföljer en lång tradition av att projektera, bygga, underhålla och erbjuda service till drivmedelsanläggningar för olika bränslesorter in i området för e-mobility.

Ingvar Grundborg, ansvarig för Ladd Alliansen Nordics strategi, konstaterar att sammangåendet kommer rätt i tid. Med vår kraftiga tillväxt har behovet av en välfungerande service- och eftermarknadsorganisation blivit tydlig. Vi tillför försäljningsresurser och kompetens - samtidigt som Wennstrom kan förstärka och driva expansionstakten med sin starka organisation.

Ladd Alliansens installationschef, Mikael Jönsson, tillträdande projektledare och servicechef inom e-mobility hos Wennstrom tillägger att den nya konstellationen blir marknadens starkaste aktör inom laddinfrastruktur för kommersiella elfordon.

• Miljöpolitik

• elbuss
  • wennstrom
  • laddalliansen
  • laddinfrastruktur
  • svensk kollektivtrafik

LaddAlliansen Nordic AB erbjuder helhetslösningar inom området infrastruktur för laddning av eldrivna bussar och andra kommersiella elfordon. I erbjudandet ingår projektledning, leverans av nätstationer, ställverk, markskåp, laddare, batterilager samt installation, driftsättning och teknisk support av installerad utrustning.