Kommentar till Svensk Mäklarstatistik: Försommarmarknad med många bostadsförsäljningar

Bostadsrättspriserna steg med 1 procent i maj. En genomsnittlig bostadsrätt kostar nu 2,5 miljoner kronor eller 38 812 kronor per kvadratmeter. Även villapriserna steg med 1 procent den senaste månaden och snittpriset uppgår till 3,3 miljoner kronor. Det visar nya siffror från Svensk Mäklarstatistik som analyserats av Länsförsäkringar Fastighetsförmedling.

– Allt fler bostäder säljs före visning, vilket framför allt gäller mer attraktiva objekt i områden med särskilt stor efterfrågan. Utbudet av bostäder till salu är fortsatt högt, men efterfrågan är också mycket stark, vilket totalt sett resulterar i stigande priser, säger Marcus Svanberg, VD på Länsförsäkringar Fastighetsförmedling.

I Stor-Malmö steg bostadsrättspriserna mest i maj – 3 procent. I centrala Malmö och centrala Stockholm låg priserna stilla medan de i övriga regioner steg med en procent den gångna månaden. Sett över helåret har bostadsrättspriserna stigit med 3 procent.

– Vårmånaderna är en bra period på villamarknaden. Många vill ha chans att njuta av blommande trädgårdar och lockande uteplatser till semestern. Även efterfrågan på bostadsrätter är hög och kommer att öka ytterligare till hösten då nya jobb eller studieplatser kräver flytt, säger Marcus Svanberg.

Villapriserna i Sverige steg med 1 procent i maj. I Stor-Stockholm och Stor-Malmö steg villapriserna med en procent, medan de i Stor-Göteborg förblev oförändrade. Det senaste året har villapriserna stigit med 1 procent.

Bostadspriser i övriga landet
I Norrbottens län har bostadsrättpriserna stigit mest de senaste tolv månaderna, med 11 procent. Den största tillbakagången finns i Dalarnas län, där bostadsrättspriserna sjunkit med 6 procent. I Örebro län har villapriserna stigit med 7 procent på helårsbasis, vilket är mest i landet. På Gotland har villapriserna sjunkit mest det gånga året, med en tillbakagång på 4 procent.

Pressbilder:

Statistiken hämtas från Svensk Mäklarstatistik och baseras på försäljningen av 15 278 villor och 29 661 bostadsrätter under mars 2019 – maj 2019. Tremånaderssiffran är en jämförelse med december 2018 – februari 2019. Årssiffran är en jämförelse mellan mars 2018 – maj 2018 och mars 2019 – maj 2019. Rikssiffrorna beräknas som ett vägt genomsnitt för de underliggande storstadsområdena och övriga riket. Prisutvecklingen för villor baseras på K/T-talet (Köpesumman/Taxeringsvärdet). Medelpriset baseras på den senaste månadens försäljningar.

Så har bostadsrättspriserna förändrats i storstäderna:

Region 1 månad 3 månader 12 månader Medelpris (kr/kvm)
Riket + 1% + 2% + 3% 38 812
Centrala Stockholm ± 0% ± 0% + 1% 86 724
Stor-Stockholm + 1% + 2% + 3% 56 345
Centrala Göteborg + 1% + 3% + 2% 60 058
Stor-Göteborg + 1% + 2% + 1% 43 856
Centrala Malmö ± 0% ± 0% + 6% 32 074
Stor-Malmö + 3% + 4% + 7% 30 334

Så har villapriserna förändrats
i storstäderna:

Region 1 månad 3 månader 12 månader Medelpris
Riket + 1% + 4% + 1% 3 327 000
Stor-Stockholm + 1% + 3% ± 0% 5 736 000
Stor-Göteborg ± 0% + 2% + 1% 4 805 000
Stor-Malmö + 1% + 3% + 5% 4 282 000

Länsförsäkringar Fastighetsförmedlings vision är ”Trygga bostadsaffärer genom livet”. Idag är vi Sveriges snabbast växande fastighetsmäklare och den tredje största aktören i branschen. Med 170 bobutiker och över 800 hängivna medarbetare runt om i Sverige finns vi alltid nära våra kunder. Under 2018 förmedlade företaget cirka 22 000 objekt till ett försäljningsvärde av 47 miljarder kronor. Vi tycker att den lokala närheten är viktig och tror att det är en av anledningarna till att vi för tredje året i rad har Sveriges nöjdaste kunder enligt Svenskt Kvalitetsindex 2018.