Kommentar till Svensk Mäklarstatistik: Säsongseffekt på bostadsmarknaden – priserna stiger

Både villa- och bostadsrättspriser steg med en procent i mars. En genomsnittlig villa kostar nu 3,2 miljoner kronor och snittpriset för bostadsrätter uppgår till 2,4 miljoner kronor eller 36 949 kronor per kvadratmeter. Det visar nya siffror från Svensk Mäklarstatistik som analyserats av Länsförsäkringar Fastighetsförmedling.

– Säsongseffekten märks tydligt på bostadspriserna, allt fler ser sig om efter ett nytt boende. Dessutom är ränteläget fortsatt gynnsamt. Det gör efterfrågan så pass stark att det medför stigande priser, även om antalet bostäder till försäljning är betydligt högre än förra året. Vi förväntar oss en god marknad under vår och försommar, säger Marcus Svanberg, VD på Länsförsäkringar Fastighetsförmedling.

I Stor-Stockholm och Stor-Malmö steg bostadsrättspriserna med en procent i mars. I övriga storstadsregioner förblev priserna oförändrade under den senaste månaden. På helårsbasis har bostadsrättspriserna i storstadsregionerna stigit mest i centrala Malmö – fem procent. De senaste tolv månaderna förblev priserna i riket som helhet, oförändrade.

– Många köpare har goda ekonomiska marginaler, men hindras från ett bostadsbyte av de skärpta kreditvillkor som införts. Det minskar rörligheten på marknaden. En ökad rörlighet kan frigöra ett stort antal bostäder, därför bör amorteringskravet ses över och flyttskatten avskaffas, säger Marcus Svanberg.

I samtliga storstadsregioner, inklusive riket, steg villapriserna med en procent i mars. Vad gäller priserna på helårsbasis, så visar Stor-Malmö på den största prisuppgången för villor – fyra procent. I riket som helhet stod villapriserna stilla det senaste året.

Bostadspriser i övriga landet
I Jämtlands län har bostadsrättspriserna stigit med 16 procent det senaste året, vilket är mest i landet. Den största tillbakagången återfinns i Kalmar län, med en nedgång på fem procent. Största ökningen för villapriserna på årsbasis finns i Värmlands län med en uppgång på fem procent. Mest har villapriserna sjunkit i Västernorrlands län, nio procent.

Pressbilder: Marcus Svanberg

Statistiken hämtas från Svensk Mäklarstatistik och baseras på försäljningen av 10 416 villor och 24 731 bostadsrätter under januari 2019 – mars 2019. Tremånaderssiffran är en jämförelse med oktober 2018 – december 2018. Årssiffran är en jämförelse mellan januari 2018 – mars 2018 och januari 2019 – mars 2019. Rikssiffrorna beräknas som ett vägt genomsnitt för de underliggande storstadsområdena och övriga riket. Prisutvecklingen för villor baseras på K/T-talet (Köpesumman/Taxeringsvärdet). Medelpriset baseras på den senaste månadens försäljningar.

Så har bostadsrättspriserna förändrats i storstäderna:

Region 1 månad 3 månader 12 månader Medelpris (kr/kvm)
Riket + 1% ± 0% ± 0% 36 949
Centrala Stockholm ± 0% - 1% ± 0% 85 748
Stor-Stockholm + 1% - 1% - 1% 55 170
Centrala Göteborg ± 0% - 2% + 1% 58 097
Stor-Göteborg ± 0% - 2% ± 0% 42 322
Centrala Malmö ± 0% + 2% + 5% 31 148
Stor-Malmö + 1% + 2% + 3% 28 619

Så har villapriserna förändrats i storstäderna:

Region 1 månad 3 månader 12 månader Medelpris
Riket + 1% + 1% ± 0% 3 199 000
Stor-Stockholm + 1% + 1% - 2% 5 569 000
Stor-Göteborg + 1% + 1% + 1% 4 766 000
Stor-Malmö + 1% + 2% + 4% 4 172 000

Länsförsäkringar Fastighetsförmedling är Sveriges snabbast växande fastighetsmäklare och den tredje största aktören i branschen. Med 168 bobutiker och 800 hängivna medarbetare runt om i Sverige finns vi alltid nära våra kunder. Under 2017 förmedlade företaget cirka 22 000 objekt till ett försäljningsvärde av 48,7 miljarder kronor. Vi tycker att den lokala närheten är viktig och tror att det är en av anledningarna till att vi för tredje året i rad har Sveriges nöjdaste kunder enligt Svenskt Kvalitetsindex 2018.

Länsförsäkringar Fastighetsförmedlings vision är ”Trygga bostadsaffärer genom livet”. Idag är vi Sveriges snabbast växande fastighetsmäklare och den tredje största aktören i branschen. Med 165 bobutiker och över 800 hängivna medarbetare runt om i Sverige finns vi alltid nära våra kunder. Under 2018 förmedlade företaget cirka 22 000 objekt till ett försäljningsvärde av 47 miljarder kronor. Vi tycker att den lokala närheten är viktig och tror att det är en av anledningarna till att vi för tredje året i rad har Sveriges nöjdaste kunder enligt Svenskt Kvalitetsindex 2018.