Kommentar till Svensk Mäklarstatistik: ”Siffrorna bekräftar stabil bostadsmarknad”

Ny försäljningsstatistik från februari bekräftar att bostadspriserna på riksnivå nu har stabiliserats efter prisfallet i slutet av 2017. Priserna på bostadsrätter är i stort oförändrade den senaste månaden och har ett snittpris på strax under 2,5 miljoner kronor eller 38 974 kronor per kvadratmeter. Villapriserna är också oförändrade och kostar strax under 3,3 miljoner kronor. Det visar siffror från Svensk Mäklarstatistik som Länsförsäkringar Fastighetsförmedling tagit del av.

– De stabiliserade priserna leder till att alltfler köpare och säljare kommer överens prismässigt, vilket syns i det stora antalet affärer under februari. Samtidigt ser vi att vissa säljare fortfarande inte har vant sig vid den lägre prisbilden. Man hade väntat sig att den ökade efterfrågan inför de nya amorteringskraven skulle ge högre slutpriser, men eftersom den effekten var svag väljer många att dra tillbaka sina objekt från marknaden för att sälja senare i år, säger Marcus Svanberg, vd för Länsförsäkringar Fastighetsförmedling.

Under februari gick priserna på bostadsrätter upp med 1 procent i Stor-Stockholm, medan de var oförändrade i Stor-Göteborg och Stor-Malmö. Även i centrala Stockholm gick priserna upp med 1 procent, medan de var oförändrade i centrala Göteborg. I centrala Malmö backade bostadsrättspriserna med 1 procent. Det senaste året har bostadsrättspriserna på riksnivå minskat med 5 procent.

I Stor-Stockholm och Stor-Malmö sjönk villapriserna med 1 procent medan priserna i Stor-Göteborg var oförändrade. Det genomsnittliga villapriset på riksnivå var under februari oförändrat. Det senaste året har villapriserna ökat med 2 procent.

– Vi räknar med att marknaden vänjer sig vid de skärpta amorteringskraven under våren, och så länge räntorna är låga tror vi på en stabil utveckling på bostadsmarknaden. Sannolikt kommer vi att se ännu fler bostadsaffärer och försiktigt ökande priser. Redan under de första två månaderna har Länsförsäkringar Fastighetsförmedling sålt fler bostäder än motsvarande period förra året, säger Marcus Svanberg.

Michael Kempe, marknadschef

E-post: michael.kempe@lansfast.se

Statistiken hämtas från Svensk Mäklarstatistik och baseras på försäljningen av 9 903 villor och 24 010 bostadsrätter under december 2017 – februari 2018. Tremånaderssiffran är en jämförelse med september 2017 – november 2017. Årssiffran är en jämförelse mellan december 2016 – februari 2017 och december 2017 – februari 2018. Rikssiffrorna beräknas som ett vägt genomsnitt för de underliggande storstadsområdena och övriga riket. Prisutvecklingen för villor baseras på K/T-talet (Köpesumman/Taxeringsvärdet). Medelpriset baseras på den senaste månadens försäljningar.

Bilaga*

Så har bostadsrättspriserna förändrats det senaste året (storstäder):

1 månad 3 månader 12 månader Medelpris (kr/kvm)
Riket 0% - 3% - 5% 38 974 kr
Centrala Stockholm + 1% - 3% - 9% 86 5053 kr
Stor-Stockholm + 1% - 2% - 7% 55 508 kr
Centrala Göteborg 0% - 5% - 1% 58 274 kr
Stor-Göteborg 0% - 4% - 1% 43 480 kr
Centrala Malmö - 1% - 5% - 3% 29 954 kr
Stor-Malmö 0% - 2% + 4% 27 487 kr

Så har villapriserna förändrats det senaste året (storstäder):

1 månad 3 månader 12 månader Medelpris
Riket 0% - 2% + 2% 3 264 000 kr
Stor-Stockholm - 1% - 5% - 5% 5 464 000 kr
Stor-Göteborg 0% - 3% - 1% 4 486 000 kr
Stor-Malmö - 1% - 3% + 5% 3 674 000 kr

Länsförsäkringar Fastighetsförmedling är Sveriges snabbast växande fastighetsmäklare och den tredje största aktören i branschen. Med 160 bobutiker och 700 hängivna medarbetare runt om i Sverige finns vi alltid nära våra kunder. Under 2017 förmedlade företaget cirka 22 000 objekt till ett försäljningsvärde av 48,7 miljarder kronor. Vi tycker att den lokala närheten är viktig och tror att det är en av anledningarna till att vi har Sveriges nöjdaste kunder enligt Svenskt Kvalitetsindex.