Ny analys av bostadsmarknaden i Sveriges län under de senaste 20 åren visar: Prisuppgången på bostäder bromsade in under 10-talet

Prisuppgången på bostadsrätter under 2010-talet var betydligt lägre än decenniet innan. Bostadsrättspriserna ökade med 151 procent under perioden 2000–2009, att jämföra med en uppgång med 70 procent mellan 2010–2019. Det visar en ny analys som Länsförsäkringar Fastighetsförmedling gjort av data från Svensk Mäklarstatistik.

– Att svenskarnas löner ökat kraftigt, i kombination med historiskt låga räntor och en växande bostadsbrist, har bidragit till stora prisökningar sedan millennieskiftet. Politiska reformer som kan underlätta för fler att byta bostad efter behov skulle bidra till en långsiktigt hållbar bostadsmarknad, säger Marcus Svanberg, VD för Länsförsäkringar Fastighetsförmedling.

Mellan 2000–2009 steg bostadsrättspriserna med 151 procent, medan de gick upp med 70 procent de senaste tio åren. Villapriserna steg under 2000–2009 med 88 procent, medan de sedan 2010 fram till i dag har ökat med 49 procent. Det visar en ny analys som Länsförsäkringar Fastighetsförmedling gjort genom att jämföra data från Svensk Mäklarstatistik över prisutvecklingen på bostäder under perioden 2000–2009 med perioden 2010–2019.

– Med höga bostadspriser kan ränteutvecklingen, en vikande konjunktur och tuffa kreditvillkor bli utmaningar för bostadsmarknaden på sikt. Främst påverkas de med minst marginaler – unga och ensamhushåll. Åtgärder som gör det lättare att köpa en egen bostad bör prioriteras, med omformulerade amorteringskrav och individanpassad kontantinsats i fokus, säger Marcus Svanberg.

Det län där skillnaden i prisuppgång för bostadsrätter är störst mellan de två perioderna är Värmland. Här ökade priserna med 480 procent under 2000–2009, jämfört med 114 procent 2010–2019. Norrbotten var enda länet där prisuppgången på bostadsrätter var större under 2010-talet än 2000-talet. Prisuppgången var där 68 procent respektive 153 procent.

Villapriserna skiljer sig mest åt i Hallands län, från 121 procents uppgång mellan 2000–2009 till att öka med 45 procent under perioden 2010–2019. Det enda länet där prisuppgången på villor var större under 2010-talet än 2000-talet är Västerbotten. Där var prisuppgången 61 procent respektive 67 procent.

Pressbilder:
Genrebilder

Om statistiken

Prisstatistiken är framtagen av Svensk Mäklarstatistik och bearbetad av Länsförsäkringar Fastighetsförmedling. I kartläggningen har överlåtelser av bostadsrätter och villor mellan januari-december 2000–2009 jämförts med januari–november 2010–2019. För bostadsrätter baseras statistiken på det genomsnittliga kvadratmeterpriset. Prisutvecklingen för villor baseras på K/T-talet (Köpesumman/Taxeringsvärdet).

Så har bostadsrättspriserna utvecklats under två decennier:

Region Prisutveckling
Västra Götalands län + 130% + 82% 35 639 kr
Örebro län + 185% + 88% 20 180 kr
Östergötlands län + 354% + 131% 26 122 kr

Så har villapriserna utvecklats under två decennier:

Region Prisutveckling
Västra Götalands län + 97% + 54% 1,70
Örebro län + 66% + 60% 1,75
Östergötlands län + 92% + 60% 1,75

Länsförsäkringar Fastighetsförmedlings vision är ”Trygga bostadsaffärer genom livet”. Idag är vi Sveriges snabbast växande fastighetsmäklare och den tredje största aktören i branschen. Med 174 bobutiker och över 800 hängivna medarbetare runt om i Sverige finns vi alltid nära våra kunder. Under 2018 förmedlade företaget cirka 22 000 objekt till ett försäljningsvärde av 47 miljarder kronor. Vi tycker att den lokala närheten är viktig och tror att det är en av anledningarna till att vi för fjärde året i rad har Sveriges nöjdaste kunder enligt Svenskt Kvalitetsindex 2019.