Sifoundersökning visar: Svenskarna önskar sig en lättskött trädgård

Att trädgården är lättskött rankas i topp när svenskarna får beskriva sin drömträdgård. Mer än en tredjedel, 35 procent, värderar det högst. Det visar Länsförsäkringar Fastighetsförmedlings undersökning Bostadskollen. Trädgårdsexperter ser dock två trender i samhället – både lättskötta och avancerade trädgårdar blir allt vanligare.

– En trädgård full av blommor, fruktträd och odlingar kan förknippas med extra jobb. Många husköpare letar efter lättskötta trädgårdar och villor med stor altan är ofta mer efterfrågade. Svenskarna värdesätter helt enkelt att kunna släppa alla krav och fokusera på att vara lediga när de kommer hem, säger Henric Lagerquist, fastighetsmäklare, Länsförsäkringar Fastighetsförmedling i Vetlanda.

Sifoundersökningen Bostadskollen visar att svenskarna helst vill ha en trädgård som är lättskött, hela 35 procent rankar det alternativet högst. En fjärdedel, 23 procent, har en avskild trädgård högst upp på önskelistan. Även om fruktträd och stora gräsmattor är uppskattat av många är det få som värderar det allra högst. Endast sju procent rankar fruktträd högst, medan sex procent ser en trädgård med stor gräsmatta eller grönsaksodlingar som det viktigaste i deras drömträdgård.

– Jag ser två trädgårdstrender som går åt olika håll. Många drömmer om en vacker och lättskött trädgård där de kan återhämta sig, men samtidigt ser vi ett snabbt ökande intresse av att odla ätbart med köksland, växthus och fruktträd, säger Cajsa Lundin, trädgårdsdesigner på Form & Funktion.

Sex tips – så skapar du en lättskött trädgård:

1. Plantera växter tätt. Undvik bar jord. Plantera tätt så det växer ihop snabbt. Det minimerar risken för ogräs och håller jorden fuktig längre.
  2. Undvik växter i kruka. Jorden torkar lätt ut och är tämligen svår att återfukta. Näringen tar slut och det blir snabbt trångt och varmt för rötterna.
  3. Ersätt gräsmatteytor med marktäckande effektiva växter. Marktäckande växter kräver inget underhåll alls.
  4. Välj friväxande häckar istället för klippta. Då slipper du klippa häcken, eller behöver åtminstone inte klippa så ofta.
  5. Rätt växt på rätt plats. Genom att välja växter som trivs i de förhållanden som råder i din trädgård ökar möjligheten att få en fin och långlivad växtlighet.
  6. Använd bra jord. I en frisk jord finns liv som hjälper till att göra gångar som ger syre och näring till rötterna. Bra jordstruktur ger jämnare fukthalt. Får du växterna att trivas och hålla sig friska, slipper du onödigt underhåll.

Tipsen kommer från Cajsa Lundin, trädgårdsdesigner på Form & Funktion.

Om du fick välja, vad av följande är viktigast för dig i en trädgård?

Svarsalternativ Totalt Kvinnor Män
Den är lättskött 35% 33% 37%
Den är avskild 23% 23% 24%
Den har en vacker utsikt 15% 14% 16%
Den har fruktträd 7% 7% 6%
Den har grönsaker 6% 7% 5%
Den har en stor gräsmatta 6% 5% 7%
Det har mycket blommor 5% 8% 3%
Den har en hängmatta 1% 1% 1%
Tveksam, vet ej 2% 2% 3%

Henric Lagerquist, fastighetsmäklare Vetlanda
E-post: henric.lagerquist@lansfast.se

Cajsa Lundin, trädgårdsdesigner
E-post: cajsa@formochfunktion.se

Om Bostadskollen:
Resultatet av Bostadskollen baseras på en Sifoundersökning där 2 300 svenskar i åldern 18-79 år, ur ett riksrepresentativt urval, svarat på frågor om prisutveckling, politik och andra bostadsrelaterade frågor. Undersökningen slutfördes i februari 2019.

• undersökningar och rapporter
  • bostadskollen

Länsförsäkringar Fastighetsförmedling är Sveriges snabbast växande fastighetsmäklare och den tredje största aktören i branschen. Med 168 bobutiker och 800 hängivna medarbetare runt om i Sverige finns vi alltid nära våra kunder. Under 2017 förmedlade företaget cirka 22 000 objekt till ett försäljningsvärde av 48,7 miljarder kronor. Vi tycker att den lokala närheten är viktig och tror att det är en av anledningarna till att vi för tredje året i rad har Sveriges nöjdaste kunder enligt Svenskt Kvalitetsindex 2018.

Länsförsäkringar Fastighetsförmedlings vision är ”Trygga bostadsaffärer genom livet”. Idag är vi Sveriges snabbast växande fastighetsmäklare och den tredje största aktören i branschen. Med 165 bobutiker och över 800 hängivna medarbetare runt om i Sverige finns vi alltid nära våra kunder. Under 2018 förmedlade företaget cirka 22 000 objekt till ett försäljningsvärde av 47 miljarder kronor. Vi tycker att den lokala närheten är viktig och tror att det är en av anledningarna till att vi för tredje året i rad har Sveriges nöjdaste kunder enligt Svenskt Kvalitetsindex 2018.