CSI-detektiver för en dag

CSI-detektiver för en dag

Elever från team 6 på Erlaskolan Södra fick nyligen pröva på att vara CSI-detektiver på Fenomenmagasinet, ett science center i Linköping. I samband med föreställningen
”Brottsplats
Linköping” så identifierade de en trolig gärningsman med hjälp av kemisk analysteknik.

För att få sina elever mer intresserade av naturvetenskapliga ämnen som kemi, så har
Jonathan Johanssons elever på Erlaskolan Södra fått testa på själva hur kemi kan användas inom kriminalteknologi.

- Det har varit en väldigt rolig och lärorik dag. På Erlaskolan är på riktigt viktigt. Nu har eleverna fått en helhetsbild av att det de gör i skolsalen kan ha en anknytning till verkligheten. Vi hoppas att besöket kan tydliggöra ett av de användningsområden som finns för kemi och dess innebörd för samhället, säger Jonathan Johansson, lärare på Erlaskolan Södra.

Eleverna förberedde sig en hel del innan besöket på Fenomenmagasinet.

-Eftersom eleverna skulle få testa att arbeta med kemi inom kriminalteknik så fick de fick experimentera under lektionstid med olika lösningar och ämnen. Det skapade redan innan en grundförståelse för vad kemi är och hur och på vilka sätt det kan användas i samhället, säger Jonathan Johansson.